Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé: regelrechte aanval op Porsche Panamera
Komende zomer al te koop in drie versies
De mensen van Porsche hebben vast met een schuin oog meegekeken toen Mercedes-Benz de kakelverse AMG GT 4-Door Coupé onthulde. De verlengde vierdeursversie van Mercedes’ dikste sportwagen is voorlopig de enige die rechtstreeks de strijd aangaat met de Porsche Panamera.
De nieuwe Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé is vanaf komende zomer te koop met keuze uit drie motorvarianten. Te beginnen met de instapper, de “GT 53”. Deze heeft een 3,0-liter zes-in-lijn turbomotor met elektrische compressor, goed voor 320 kW (435 pk) en 520 Nm.
Tussen de benzinemotor en de 9-traps automaat is een zogeheten EQ-booster geplaatst. Deze elektromotor fungeert als startmotor en dynamo, maar levert ook een extra ‘boost’ van 22 pk en 250 Nm bij volgas accelereren. Mede hierdoor knalt de Mercedes-AMG GT 53 in 4,5 seconden van 0-100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 285 km/h.
LEES OOK: Dit is de splinternieuwe Mercedes-AMG G 63 (2018)
Mercedes-AMG GT 63 (S) 4Matic+
De tweede motorvariant is de GT 63, waarin de van AMG bekende 4.0 V8 biturbo zorgt voor de aandrijving. Deze krachtbron staat garant een vermogen en koppel 430 kW (585 pk) en 800 Nm, waarmee de vierdeurs sportcoupé vanuit stilstand in slechts 3,4 seconden naar 100 km/u accelereert en pas bij 310 km/u stopt met versnellen.
Dan is er nog de GT 63 S, met dezelfde V8-motor, maar dan met een duizelingwekkende 470 kW (639 pk) en 900 Nm. De acceleratie van 0-100 km/u in 3,2 seconden en de topsnelheid van 315 zijn net zo indrukwekkend. Ook omdat de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé met een gewicht rond de 2.000 kilo behoorlijk zwaarlijvig is.
Elke uitvoering is voorzien van permanente vierwielaandrijving met variabele koppelverdeling (AMG Performance 4Matic+) en een 9-traps automaat (AMG Speedshift TCT 9G). De V8-versies hebben ook meesturende achterwielen, wat optioneel is bij de zescilindervariant.
Volbloed sportcoupé met vier of vijf zitplaatsen
Wat zitplaatsen betreft zijn er verschillende mogelijkheden, variërend van sportief-comfortabele stoelen met fraai getikte lederen bekleding tot een extreem gecontoureerde Performance-stoel met geïntegreerde hoofdsteun.
Voor de zitplaatsen achterin kun je kiezen voor een asymmetrisch neerklapbare achterbank of twee afzonderlijke stoelen. In de zogeheten high-class variant kunnen achterpassagiers diverse functies selecteren via een touchscreen in de console tussen de stoelen.
De bagageruimte biedt een inhoud van 395 liter. Met neergeklapte achterbankleuning kun je 1.324 liter kwijt. Een automatisch te openen achterklep met behulp van een simpele voetbeweging onder de achterbumper is optioneel.
LEES OOK: Bloedmooie Concept BMW M8 Gran Coupé schittert in Genève