Meer vermogen voor vernieuwde Porsche Macan S
De levering start in maart 2019
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Porsche heeft onlangs de Macan een uitgebreide opfrisbeurt gegeven. Dat betekent automatisch dat de komende tijd ook alle andere modelvarianten onder het mes gaan. De Porsche Macan S heeft zijn bezoek aan de schoonheidskliniek al gehad en heeft nog meer peekaa’s gekregen.
V6-turbobenzinemotor
Nog altijd beschikt de Macan S over een 3,0-liter V6-turbobenzinemotor. Die levert dankzij diverse ingrijpende aanpassingen voortaan 354 pk (260 kW) en een koppel van 480 Nm. Daarmee is de krachtbron 14 pk en 20 Nm sterker dan voorheen. De prestaties dan. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt met het optionele Sport Chrono Pakket (SCP) slechts 5,1 seconden (zonder SCP: 5,3 seconden) en de topsnelheid bedraagt 254 km/u.
Aluminium in plaats van staal
Wat is er nog meer aangepast aan de vernieuwde Porsche Macan S? Op de vooras zijn de montagepunten van de schokdempers nu van aluminium gemaakt in plaats van staal. Dit nieuwe ontwerp is stijver en reduceert de onafgeveerde massa. Het gevolg is dat de auto nauwkeuriger stuurt en meer rijcomfort biedt. De stabilisatoren zijn opnieuw afgesteld en het vierwielaandrijvingsysteem Porsche Traction Management (PTM) is verder geoptimaliseerd. Optioneel levert Porsche het systeem Porsche Active Stability Management (PASM), in hoogte verstelbare luchtvering en Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus).
Update voor remmen
De remmen hebben ook een update gehad. Het rempedaal is zo’n 300 gram lichter dan het stalen pedaal van de vorige Macan. De Duitse autobouwer heeft bij de Macan S de diameter van de remschijven vóór vergroot tot 360 millimeter. Daarnaast is de schijfdikte met twee millimeter toegenomen tot 36 millimeter. De keramische remmen van Porsche – Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) genaamd – zijn optioneel bestelbaar.
Driedimensionale led-lichtstrip
In het interieur bespeuren we eigenlijk alle updates die de reguliere Macan onlangs ook heeft gehad. Denk onder meer aan een verbeterd Porsche Communication Management (PCM) infotainmentsysteem met 10,9-inch touchscreen. De Macan S is standaard uitgerust met Porsche Connect Plus inclusief LTE-telefoonmodule met simkaartlezer, WLAN-hotspot en diverse nieuwe Porsche Connect-diensten. Optioneel levert Porsche een GT-sportstuurwiel van de 911. Kies je het Sport Chrono Pakket, dan is in het stuur een rijmodus-schakelaar geïntegreerd, inclusief Sport Response knop. Aan de achterzijde mag de driedimensionale led-lichtstrip natuurlijk niet ontbreken.
De vanafprijs
De vernieuwde Porsche Macan S is per direct te bestellen. Porsche vraagt 99.900 euro voor de S-uitvoering, dat is 14.300 euro meer dan de reguliere Macan met 245 pk sterke viercilinder turbobenzinemotor. De levering van de Macan S start in maart 2019. Porsche komt later nog met een vernieuwde Macan Turbo.