Mazda MX-5: dit is de nieuwste raceversie voor op het circuit
Vermogen stijgt van 116 pk naar 195 pk!
Mazda Nederland pakt het racen voortaan professioneler aan. En daar hoort een nieuwe raceauto bij. Zie hier de nieuwste raceversie van de Mazda MX-5. Hiermee heb je als coureur 195 pk tot je beschikking. Een flinke sprong voorwaarts want dat was 116 pk!
Mazda Nederland racete tot voor kort nog altijd met de eerste generatie Mazda MX-5 met 116 pk. Als je bedenkt dat-ie in Nederland in 1990 op de markt kwam, is het niet zo gek dat de importeur het nu wel welletjes vindt. Want commercieel niet slim: toeschouwers die zo’n eerste MX-5 zien racen en vervolgens naar de dealer rennen om er een te bestellen, zien daar een versie zonder die guitige klapkoplampjes staan en druipen verbouwereerd af. Niet echt natuurlijk, maar je snapt wat we bedoelen.
Natuurlijk: achterwielaandrijving
Mazda Nederland racet voortaan met een opgevoerde versie van de nieuwste generatie MX-5 die momenteel wel in de showroom staat. De 2,0-liter benzinemotor hiervan levert 184 pk, de circuitversie telt hier 11 pk bij op. Het gewicht is lekker laag, 960 kg. En natuurlijk is de raceversie van de MX-5 voorzien van achterwielaandrijving; die heeft Mazda’s populaire roadster al sinds hij in 1989 aan de wereld voorgesteld werd.
Lees ook: zoveel MX-5’s heeft Mazda al gebouwd
Max Verstappen
Met de onthulling van de MX-5 voor het circuit, is meteen een nieuw Nederlands kampioenschap geboren. De organisatie van deze Mazda MX-5 Cup is in de vertrouwde handen van V-Max Racing Management in Breda. (Ondanks de naam heeft dat zover wij weten niets te maken met onze Formule 1-held Max Verstappen.) Deze partij organiseert ook de Dutch Supercar Challenge. De nieuwe Mazda MX-5 Cup zal ook te zien zijn tijdens bijvoorbeeld de Jumbo Racedagen mét – daar is-ie weer – Max Verstappen.
Voor jong en oud
Voor wie is de Mazda MX-5 Cup bedoeld? Nou, in ieder geval niet voor Max Verstappen (oké, we houden op). Mazda’s nieuwe raceklasse is juist bedoeld voor beginners. En hoe oud je bent, maakt niet uit. Als je maar een geldig rijbewijs hebt. En een racelicentie. Verder moet je natuurlijk de raceversie van de nieuwe MX-5 aanschaffen. Een exacte prijs is nog niet bekend, maar reken op circa 30.000 euro.
Goedkoper racen kan; de oude cup blijft namelijk bestaan. En een beetje leuke eerste generatie MX-5 vind je wel voor pak hem beet 3.000 euro.
Geweldige snelheid
De eerste testrondjes zitten er inmiddels op. Testcoureur Donald Molenaar deed 1:57.8 minuut over een rondje op het circuit van Zandvoort. Geen idee of dat snel is, maar dat weet jij vast wel. Donald Molenaar is in ieder geval enthousiast: “Wat mij meteen opviel, was dat het een heel leuke stuurauto is. Je kan de auto precies laten doen wat je wilt. Je merkt dat de balans goed is waardoor hij lekker ligt, goed aanvoelt en scherp stuurt. De snelheid waarmee de Gerlachbocht, het Scheivlak en de Masterbocht genomen kunnen worden is geweldig!”
Denk je de tijd van 1:57.8 te kunnen verbeteren? De inschrijving voor de Mazda MX-5 Cup 2019 is geopend!
Geen racelicentie, maar wel een rijbewijs? Check dan de straatlegale versie van de MX-5.