Mazda CX-30 100th Anniversary Edition heeft opvallend interieur
En dit is de vanafprijs
Omedetō, dat is Japans voor ‘van harte gefeliciteerd’. Vanwaar die felicitatie? Mazda bestaat liefst 100 jaar. Dat viert het merk met 100th Anniversary Edition-uitvoeringen, onder meer van de populaire CX-30. Het interieur van deze crossover moet je zien, want dat is nogal opvallend. Of ‘Odorokubeki’, zoals ze in Japan zeggen.
Knipoog naar R360 Coupé
De jubileumeditie Mazda CX-30 100th Anniversary Edition heeft de witte en bordeauxrode kleurstelling die de R360 Coupé tot een hit maakte toen hij in 1960 werd gelanceerd. Het was Mazda’s eerste personenauto en was onmiddellijk een succes vanwege zijn unieke, futuristische styling en aantrekkelijke prijs. Dankzij de R360 kregen veel mensen hun eerste ervaring met autobezit.
Mazda CX-30 Luxury
De Mazda CX-30 100th Anniversary Edition is gebaseerd op de Luxury-uitvoering. Hij heeft standaard al 18-inch lichtmetalen wielen, een lederen interieur en een Bose geluidsinstallatie met twaalf speakers.
De jubileumeditie heeft als extra’s…
- Speciale wielnaafdoppen met 100th Anniversary-logo
- Vloermatten met 100th Anniversary-logo
- Vloertapijt, vloermatten en stoelen uitgevoerd in bordeauxrood
- Pure White lederen afwerking op middenconsole en armleuningen
- Hoofdsteunen met 100th Anniversary-logo in reliëf
- Speciale sleutel met 100th Anniversary-logo in reliëf
- 100th Anniversary-badge op scherm achter linkervoorwiel
- Snow Flake White Pearl exterieurkleur
Vanafprijs CX-30 100th Anniversary
De speciale editie van de CX-30 is in Nederland uitsluitend beschikbaar met de Skyactiv-X 180 motor met Mazda M Hybrid-systeem. De versie met handgeschakelde zesbak is er vanaf 39.490 euro. De versie met zestraps automaat kost 41.990 euro. Beide transmissieversies zijn per direct te bestellen en vanaf begin oktober leverbaar.
Opvallend logo
Het speciale 100th Anniversary-logo is een samensmelting van het huidige Mazda logo en het ronde logo van Toyo Kogyo, zoals de onderneming bij de oprichting in 1920 heette. Het ontwerp weerspiegelt de wens van de onderneming, overgenomen van zijn oprichter Jujiro Matsuda, om via engineering een zinvolle bijdrage aan de wereld te leveren.
Keicar
De R360 Coupé had een viertaktmotor, ongekend in het Japanse keicar segment, de mini-personenauto’s van die tijd. Verder had het model een automatische transmissie en een focus op gewichtsvermindering.