Mazda: “Automaten met meer versnellingen mogelijk in de toekomst”
Vooralsnog gebruikt Mazda zestraps automaten
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Waar de acht-, negen- en zelfs tientrapsautomaat steeds meer normaal wordt in autoland, houdt Mazda in zijn modellen nog altijd vast aan een conventionele zestraps automaat. Grote kans dat dát in de toekomst gaat veranderen. In gesprek met Heiko Strietzel, Manager Powertrains bij Mazda Motor Europa.
Eigen koers
Mazda vaart wat betreft aandrijflijnen een geheel eigen koers. “Mazda is van mening dat er voldoende ruimte is om de interne verbrandingsmotor verder te ontwikkelen en dat deze technologie veel kan bijdrage aan het behoud van het milieu”, zo luidt een welbekend officieel statement van dit Japanse automerk.
Geen reden
Geen downsizing dus en geen turbotechnologie voor benzinemotoren. En het leuke is: het werkt, want de motoren zijn in de praktijk gewoon zuinig. Óók in combinatie met een conventionele zestraps automaat. “Om die reden zien we nu nog geen reden om een automaat met meer verzetten te introduceren”, aldus Strietzel in een interview met AutoRAI.nl.
LEES OOK: Autotest – Mazda 3 met Skyactiv-X benzinemotor (2019)
Kwestie van goed afstemmen
Strietzel: “Als je een goed verbruik kunt realiseren door de transmissie goed af te stemmen op de motor dan heb je niet per se meer verzetten nodig. Dan volstaan zes versnellingen zoals we nu aanbieden. We staan echter open voor transmissies met meer verzetten. Wellicht gaan die komen in de toekomst, want het doel blijft om de fuel efficiency te blijven verbeteren”, besluit Strietzel.
LEES OOK: Autotest – Mazda CX-30 (2019)