achtergrondafbeelding
Mazda 6 2018 Mazda 6 2018

“Mazda 6 heeft toekomst”

In gesprek met Klaus Hüllen, Manager PR Operations bij Mazda Motor Europe

25 jul 2018, 11:17  •  Autonieuws, Interview
Bart Oostvogels Door . In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s.
AutoRAI.nl
AutoRAI.nl
  1. Autonieuws
  2. “Mazda 6 heeft toekomst”
  1. Autonieuws
  2. “Mazda 6 heeft toekomst”

Het D-segment staat onder druk, dat behoeft inmiddels geen uitleg meer. De populariteit van SUV’s neemt alsmaar toe en dat gaat ten koste van de verkoop van traditionele sedans en estates. Toch is de markt voor sedans en wagons in het D-segment nog groot genoeg, vertelt Klaus Hüllen, Manager PR Operations bij Mazda Motor Europe in een interview met AutoRAI.nl. Vandaar dat ook een merk als Mazda actief blijft met de Mazda 6. De Mazda 6 onderging onlangs zelfs een uitgebreide facelift.

Europa en Azië

“De markt voor een auto als de Mazda 6 is nog steeds groot genoeg”, zegt Klaus Hüllen. “Vooral de vraag naar sedans is nog vrij groot in Europa en Azië.”

Gezonde business case

Volgens Hüllen is dat voor stationwagons een ander verhaal. Die zijn volgens hem alleen in Europa interessant. “De Mazda 6 Wagon leveren we daarom alleen in Europa. Als het segment verder krimpt in de toekomst, dan kan de toekomst van de Wagon misschien onder druk komen te staan. Uiteindelijk gaat het toch om het maken van een gezonde business case.”

Klaus Hüllen - Mazda

Onafhankelijke speler

Mazda is een relatief kleine maar gezonde speler in de automotive industrie. Een volledig onafhankelijk automerk bovendien. Het merk kan om die reden snel schakelen maar heeft ook te maken met een beperkte productiecapaciteit. De fabrikant moet daarom kiezen welke modellen wél en welke modellen er niét worden gebouwd.

Mazda 3

Een auto als de Mazda 3 Wagon zit er om die reden ook niet in. “De voorkeur gaat uit naar de hatchback en een sedan. Bovendien is de business case voor een Mazda 3 Wagon te klein omdat er eigenlijk alleen in Europa vraag naar stationwagons bestaat.” Over die Mazda 3 gesproken: in november dit jaar debuteert op de autoshow van Los Angeles de compleet nieuwe Mazda 3. In deze nieuwe ‘drie’ debuteert ook Mazda’s nieuwe SkyActiv-X-technologie.

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.