Lotus Exige Cup 430: lichter, sneller, leuker
De snelste straatlegale Lotus ooit!
Als er 430 pk in een Lotus Evora GT430 past, dan ook in de Lotus Exige. En ja hoor, Lotus brengt nu de Exige Cup 430 uit. Een verschil ten opzichte van die Evora-variant: de oplage is niet beperkt! Yes!
Meest extreme Lotus Exige tot nu toe
Het Exige-gamma wordt keer op keer uitgebreid en bestaat inmiddels uit de Exige Sport 350, Exige Sport 380, Exige Cup 380 en tot slot deze kersverse Exige Cup 430. Het is de meest extreme Exige tot nu toe.
436 pk!
De aandrijflijn komt regelrecht uit de Evora GT430. De 3,5-liter V6-motor met Edelbrock-supercharger levert 436 pk en 440 Nm. Goed voor een 0-100-tijd van 3,3 seconden en een topsnelheid van 290 km/u! Schakelen gebeurt met een handgeschakelde close-ratio transmissie. De V6 ademt uit via een titanium sportuitlaat. Scheelt toch weer 10 kilogram.
Lichter
Uiteraard is de auto licht. Door diverse koolstofvezel componenten snoept Lotus in totaal twaalf kilogram van het leeggewicht af met als resultaat 1.059 kilogram of zelfs 1.056 kilogram met wat extra opties. Lotus levert standaard Michelin Pilot Sport Cup 2-banden (215/45 ZR17 vóór en 285/30 ZR18 achter) ‘gevuld’ met lichtgewicht lichtmetaal in de kleur rood, zwart of zilver. De remmerij van AP Racing belooft nog meer stopkracht. Het ESP-systeem heeft zes standen (1%, 3%, 6%, 9%, 12% of off).
Rondje circuit
Over het circuit van Hethel – het testcircuit van Lotus – doet de Exige Cup 430 slechts 1 minuut en 24,8 seconden, waarmee de auto 1,2 seconde sneller is dan de Lotus 3-Eleven in Road-spec. De prijs? Reken in Nederland op dik 180.000 euro inclusief belastingen. In Duitsland kost ‘ie 127.500 euro inclusief belastingcenten.