Lotus Evora GT430 met chassisnummer 1 naar Nederland!
Auto blijft in Nederland
Van de in totaal zestig exemplaren van de Lotus Evora GT430 komt één exemplaar naar Nederland. Dat is dan ook direct een heel bijzondere, want het gaat om chassisnummer 1. Nog veel leuker: de auto krijgt een Nederlands kenteken.
Zelf opgehaald
De koper heeft de auto samen met de Nederlandse Lotus-importeur Van der Kooi Sportscars opgehaald in de fabriek in Hethel in Engeland. De eigenaar heeft zijn GT430 eigenhandig van de band gereden. Mocht je de auto in het echt willen bewonderen: hij staat de komende wintermaanden nog in de showroom in Houten. Een unieke kans, want zoals gezegd is de oplage beperkt tot zestig stuks.
Öhlins TTX-schokdempers
De 316 kW (430 pk) sterke sportcoupé – inmiddels al lang en breed uitverkocht – is de krachtigste voor de openbare weg toegelaten Evora ooit en hij is direct herkenbaar aan zijn specifieke bumpers, diverse luchtinlaten, gigantische achterspoiler en lichtgewicht wielen. Dankzij de uitbundige bodykit genereert de Lotus tot 250 kilogram downforce bij een topsnelheid van 305 km/u en 64 kilogram bij 145 km/u. Andere kenmerken zijn Michelin Pilot Sport Cup 2-sportrubber, Öhlins TTX-schokdempers en prachtige koolstofvezel kuipstoelen.
Motor
Achter in de Lotus Evora GT430 ligt nog altijd de bekende 3,5-liter V6-benzinemotor met krachtige supercharger. In dit geval goed voor 440 Nm trekkracht en 26 pk meer (officieel 321 kW/436 pk) dan het vorige Evora-topmodel, de Evora Sport 410. De Evora 410 blijft overigens gewoon leverbaar. De Evora GT430 sprint in 3,7 seconden naar 96 km/u.
Heel veel koolstofvezel
Precies zoals bij de Evora 410 heeft Lotus uitvoerig gebruikgemaakt van koolstofvezel componenten, onder meer voor de afdekplaat van de motor en de kofferruimte. Ook ontbreken diverse interieurcomponenten, zoals de audio-installatie. Zijn ook niet nodig, want de V6 brult dankzij de titanium sportuitlaat luider dan ooit. Minder uitrusting en meer exotische materialen leveren bij elkaar een gewichtsbesparing op van meer dan 90 kilogram ten opzichte van de Evora 400 en 26 kilogram in vergelijking met de Evora 410. Het resultaat is een wagengewicht van 1.258 kilogram. Lekker licht dus. En krachtig. Precies zoals we van Lotus gewend zijn.