Lotus 3-Eleven 430 is snelste straatlegale Lotus tot nu toe
Slechts twintig exemplaren van afscheidseditie 3-Eleven
Lotus stuurt de 3-Eleven niet met pensioen zonder de introductie van een spectaculaire uitzwaaiversie. Zie daarom hier de Lotus 3-Eleven 430: de snelste straatlegale Lotus tot nu toe.
Niet de sterkste 3-Eleven tot nu toe
De Lotus 3-Eleven is de opvolger van de 2-Eleven. Voor het laatste model gebruikte Lotus het platform van de Elise. Voor de 3-Eleven gebruikt Lotus het platform van de Exige. In een gelijmd aluminium chassis plaatst Lotus een sterk aangepaste 3,5 liter V6-benzinemotor met supercharger. De Road-uitvoering van de reguliere 3 Eleven produceerde 416 pk en 410 Nm. In de Race-uitmonstering kreeg de koper 466 pk en 525 Nm trekkracht.
> LEES OOK: Snelste Lotus ooit heel even in Nederland
Vreselijk hard
Deze Lotus 3-Eleven 430 is dus niet sterker dan de Race-uitmonstering, maar wel sterker dan de Road-versie. Om die reden geeft Lotus deze 3-Eleven 430 de titel ‘snelste straatlegale Lotus ooit’. De 3,5-liter V6 met supercharger produceert nu 436 pk en 440 Nm trekkracht. Daarmee sprint de 430-variant in 3,2 seconden van 0 naar 100 km/uur. De topsnelheid bedraagt 286 km/u. Dat gaat vreselijk hard dus. De vorige 3-Eleven Road had 3,4 tellen nodig en haalde een top van 280 km/uur.
Rondje over Hethel-testcircuit
Hoe snel is z’n 3-Eleven 430 dan in de praktijk? Op het testcircuit van Lotus in Hethel klaart deze limited edition één rondje 0,8 seconde sneller dan de Exige Cup 430. Hij is zelfs twee volle seconden sneller dan de vorige 3-Eleven. De rondetijd kwam uit op 1 minuut en 24 seconden.
920 kilogram
De Lotus 3-Eleven 430 is aangekleed met een koolstofvezel koetswerk. Het leeggewicht komt uit op 920 kilogram. Dat is vijf kilogram minder dan de vorige straatversie. Aerodynamische aanpassingen verhogen de downforce. De achtervleugel staat bijvoorbeeld vijf centimeter hoger dan voorheen. De totale downforce nam toe met 44 kilogram naar 265 kilogram op topsnelheid.
Hoogwaardige onderdelen
Alles aan de 3-Eleven 430 is gericht op snelheid. De auto heeft daarom een Torsen-gelimiteerd slipdifferentieel, verstelbare Öhlins TTX-dempers met anti-roll bars van Eibach, een race-ESP-systeem, een short ratio handgeschakelde zesbak, Michelin Cup 2-banden, remklauwen van AP Racing en remschijven van J-Hook. Lotus zet deze 3-Eleven 430 op lichtgewicht aluminium wielen. Een snelheidswapen dus.
Prijs
Wil je een exemplaar? Snel handelen, want de oplage is beperkt op twintig stuks. De oplage van de eerste 3-Eleven was beperkt op 311 exemplaren. De prijs van deze 430-versie bedraagt 102.000 pond. Inclusief belastingen kom je in Nederland dan al snel op bijna 180.000 euro uit.