Land Rover Defender flink voordeliger dankzij plug-in hybride
Krachtigste en zuinigste versie ook veruit de voordeligste.
Land Rover breidt het aanbod van de Defender 110 verder uit met de P400e plug-in hybride aandrijflijn. Deze stekkerhybride is de krachtigste, snelste en zuinigste Defender ooit. Dat niet alleen: hij is met een prijs vanaf 82.000 euro ook veruit de voordeligste op de prijslijst.
Land Rover Defender P400e plug-in hybride
Bij de P400e plug-in hybride aandrijflijn, die we ook kennen van de Range Rover en Range Rover Sport, werken een 2,0-liter benzinemotor met 221 kW (300 pk) vermogen en een 105 kW (143 pk) sterke elektromotor optimaal samen. De elektromotor wordt gevoed door een 19,2 kWh-batterij die je bij een laadpunt moet opladen.
Het systeemvermogen bedraagt 297 kW (404 pk), waarmee de P400e de krachtigste Defender is die je kunt kopen. Tegelijkertijd kun je een afstand van maximaal 43 kilometer (WLTP) volledig elektrisch rijden. Het gemiddelde benzineverbruik is volgens de officiële test (WLTP) vastgesteld op 3,3 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-emissie van 74 g/km.
Dankzij de krachtige aandrijflijn met een hoog koppel dat vanwege de elektromotor direct vanaf stilstand beschikbaar is, kan de Defender P400e in 5,6 seconden van 0-100 km/u accelereren. De topsnelheid bedraagt 210 km/u.
ZIE OOK: Autotest + video – Land Rover Defender (2020)
3 ton trekgewicht
De Defender P400e wordt standaard geleverd met een Mode 3-laadkabel (Mennekes), waarmee het mogelijk is om de batterij in twee uur van 0 tot 80% op te laden. De laadaansluiting bevindt zich aan de linkerzijde van het voertuig. Dankzij het regeneratieve remsysteem, waarbij de energie die normaal verloren gaat bij vertragen en remmen, wordt opgeslagen in de batterij, wordt de efficiency en de elektrische range verder geoptimaliseerd.
Land Rover benadrukt dat de plug-in hybrideversie net zo indrukwekkend presteert als terreinwagen, met dezelfde ongeëvenaarde off-road-capaciteiten als alle andere Defenders. Ook als werkpaard is de Defender P400e net zo inzetbaar dankzij het trekgewicht van maximaal 3 ton.
ZIE OOK: VIDEO – Range Rover Sport P400e beklimt trap naar Heaven’s Gate in China
Prijzen
Verder is de Defender P400e standaard uitgerust met onder andere 20-inch lichtmetalen wielen, elektronisch geregelde luchtvering, automatische klimaatregeling met drie zones en speciaal zonwerend glas. Tevens is het model optioneel leverbaar als zeszitter met een derde zitplaats voorin.
De nieuwe Land Rover Defender 110 P400e is per direct te bestellen voor prijzen vanaf 82.016 euro. Ter vergelijking: dat is ruim 20.000 euro minder dan de basisversie van de Defender 110 (dus vijfdeurs) met een 147 kW (200 pk) sterke dieselmotor.
De plug-in hybrideversie is zelfs de enige Defender 110 met een prijs onder de 100.000 euro. Het prijsverschil ten opzichte van de 294 kW (400 pk) sterke Defender P400 zónder elektro-ondersteuning bedraagt bij sommige uitvoeringen zelfs meer dan 35.000 euro.