Koplampen toen en nu
Echt verbijsterend! Hoeveel beter autoverlichting is geworden
Honderd jaar geleden zag je bijna niets met de toenmalige koplampen. Tegenwoordig hebben auto’s schijnwerpers waarmee je bij wijze van spreken op 100 meter afstand een spitsmuis kunt zien oversteken. Kijk maar eens naar dit historisch overzichtje van T-Ford naar Ford Mustang.
Bestuurders van een T-Ford moesten eerst acetyleenlampen aansteken voordat ze op weg konden. Nu, dik honderd jaar later, floepen de koplampen automatisch aan. En dat zijn felle xenon- en ledkoplampen, zoals bij de nieuwste Ford Mustang en Ford Edge. Op onderstaande afbeeldingen is te zien hoe het zich bij auto’s is verbeterd.
“Wat betreft verlichtingstechnologie komen we uit de Middeleeuwen”, aldus Michael Koherr, Lighting Research Engineer bij Ford. “De enorme verschillen leveren een fundamentele bijdrage aan de veiligheid op de weg en het comfort van de bestuurder.”
We zijn begonnen met lampen die in feite veredelde kaarsen waren
Tegenwoordig zijn er technologische verbeteringen, zoals verlichting die zich aanpast aan de snelheid en de omgeving. Koplampen zijn nu zo ontworpen dat de randen van het straalpatroon geleidelijk vervagen, in plaats van dat ze abrupt ophouden. Op deze manier komen objecten in het donker langzaam tevoorschijn, in plaats van dat ze plotseling zichtbaar worden. Koherr: “We zijn begonnen met lampen die in feite veredelde kaarsen waren. In de toekomst worden steeds meer auto’s uitgerust met superfelle ledverlichting, die er daadwerkelijk toe kan bijdragen dat bestuurders alert blijven. De zichtbaarheid ’s nachts is nu zo veel beter. Een verschil tussen dag en nacht”.
Spot Lightning
Ford werkt nu aan nieuwe Spot Lighting-technologie, waarmee de aandacht van de bestuurder wordt gevestigd op voetgangers, fietsers en grote dieren die zich voor de auto bevinden. Hiervoor wordt gebruikgemaakt van een infraroodcamera om personen en grotere dieren te vinden en te volgen, tot op een afstand van 120 meter.