De geschiedenis van de Ford Mustang mag bijna algemeen bekend worden genoemd, maar de geschiedenis van zijn naam is wellicht minder bekend. Zo is er het verhaal dat de naam Mustang een verwijzing is naar het gevechtsvliegtuig, naar een suggestie van hoofdontwerper Najjar. Een ander verhaal is dat marktonderzoekmanager Eggert met de naam kwam, als verwijzing naar het paardenras. Daarnaast zou de auto ook bijna Cougar of Torino gaan heten, namen die we later terugzagen op andere modellen uit het Ford-concern. Het werd dus Mustang. In Duitsland was die naam echter al in handen van Krupp, waardoor de auto daar tot 1978 als T-5 door het leven ging. Lees verder










De geschiedenis van de Ford Mustang mag bijna algemeen bekend worden genoemd, maar de geschiedenis van zijn naam is wellicht minder bekend. Zo is er het verhaal dat de naam Mustang een verwijzing is naar het gevechtsvliegtuig, naar een suggestie van hoofdontwerper Najjar. Een ander verhaal is dat marktonderzoekmanager Eggert met de naam kwam, als verwijzing naar het paardenras. Daarnaast zou de auto ook bijna Cougar of Torino gaan heten, namen die we later terugzagen op andere modellen uit het Ford-concern. Het werd dus Mustang. In Duitsland was die naam echter al in handen van Krupp, waardoor de auto daar tot 1978 als T-5 door het leven ging.
Gedaantewisselingen
Hoewel de auto in die periode behoorlijk van uiterlijk veranderde, vallen alle modellen van de eerste uit 1964 tot en met modeljaar 1973 onder de eerste generatie. In de jaren daarna zou de auto steeds meer afzwakken van een echte ‘pony car’ tot een sportieve coupé, maar daar kwam met de nieuwe generatie in 2005 verandering in. De auto was een moderne reïncarnatie van het origineel.
Naar Europa
De huidige generatie kennen we sinds 2014. Dankzij Fords huidige modellenpolitiek, waarbij ieder model zo veel mogelijk wereldwijd geleverd wordt, komt de Mustang voor het eerst sinds lange tijd ook weer officieel naar Europa. Een opvallend detail is dat de Europese versie andere achterlichten heeft, met oranje knipperlichten in plaats van de originele rode ‘dynamische’ knipperlichten. In 2017 ging de Mustang voor modeljaar 2018 onder het mes voor lichte wijzigingen en dat is het model dat nu in de showrooms staat. In 2021 kwam zelfs de extreme Mach-1 naar Nederland.
Technisch
Motortype | benzine, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 2.253 cm³ |
Max. vermogen | 213 kW (290 pk) |
Bij | 5.500 tpm |
Max. koppel | 440 Nm |
Bij | 3.000 tpm |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 12,2 m |
Vermogensrange | 213 tot 331 kW |
Algemeen
Transmissie | 6MT (optie 10AT) |
Carrosserietype | 2-drs. coupé |
Euro NCAP | 3 sterren |
Marktintroductie | maart 2015 |
Laatste facelift | januari 2018 |
Niet meer leverbaar | sinds januari 2021 |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 70.440 |
Bijzonderheden | De Ford Mustang is ook leverbaar als Convertible. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 255/40 R19 |
L x B x H | 4.784 x 1.916 x 1.381 mm mm |
Wielbasis | 2.720 mm |
Massa leeg | 1.737 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 408 l |
Tankinhoud | 59 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 9,0 l/100km |
CO₂-emissie | 199 g/km |
Energielabel | F |
Prestaties
Topsnelheid | 234 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng