De geschiedenis van de Ford Mustang mag bijna algemeen bekend worden genoemd, maar de geschiedenis van zijn naam is wellicht minder bekend. Zo is er het verhaal dat de naam Mustang een verwijzing is naar het gevechtsvliegtuig, naar een suggestie van hoofdontwerper John Najjar. Een ander verhaal is dat marktonderzoeksmanager Robert J. Eggert met de naam kwam, als verwijzing naar het paardenras. Daarnaast zou de auto ook bijna Cougar of Torino gaan heten, namen die we later terugzagen op andere modellen uit het Ford-concern. Het werd dus Ford Mustang. In Duitsland was die naam echter al in handen van Krupp, waardoor de auto daar tot 1978 als Ford T-5 door het leven ging. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
De geschiedenis van de Ford Mustang mag bijna algemeen bekend worden genoemd, maar de geschiedenis van zijn naam is wellicht minder bekend. Zo is er het verhaal dat de naam Mustang een verwijzing is naar het gevechtsvliegtuig, naar een suggestie van hoofdontwerper John Najjar. Een ander verhaal is dat marktonderzoeksmanager Robert J. Eggert met de naam kwam, als verwijzing naar het paardenras. Daarnaast zou de auto ook bijna Cougar of Torino gaan heten, namen die we later terugzagen op andere modellen uit het Ford-concern. Het werd dus Ford Mustang. In Duitsland was die naam echter al in handen van Krupp, waardoor de auto daar tot 1978 als Ford T-5 door het leven ging.
Gedaantewisselingen van de Ford Mustang
Hoewel de auto in die periode behoorlijk van uiterlijk veranderde, vallen alle modellen van de eerste Ford Mustang uit 1964 tot en met modeljaar 1973 onder de eerste generatie. In de jaren daarna zou de Ford Mustang steeds meer afzwakken van een echte muscle car of ‘pony car’ (de term voor een muscle car met relatief weinig vermogen) tot een sportieve coupé. Daar kwam met de nieuwe generatie Ford Mustang in 2005 verandering in. De auto was een moderne reïncarnatie van het origineel, waarmee bovendien het muscle car-segment in het algemeen weer nieuw leven werd ingeblazen. Concurrenten Chevrolet en Dodge kwamen in de jaren daarna al snel met moderne versies van de Chevrolet Camaro en Dodge Challenger.
Ford Mustang naar Europa
De Ford Mustang is ook in Europa een bekende verschijning, maar in het recente verleden is dat vooral te danken aan grijze import. De officiële levering in ons continent was namelijk gestopt. De zesde generatie Ford Mustang uit 2014 maakte voor het eerst in lange tijd weer officieel de oversteek naar de Europese markt. Niet alleen met de viercilinder instapmotor, maar ook met smaakmakers zoals de Ford Mustang GT met 5,0-liter V8. Zelfs de Ford Mustang Mach-1 stond officieel in de prijslijsten. Ook de zevende modelgeneratie uit 2024 maakt weer de oversteek. Deze keer is het model zelfs uitsluitend leverbaar met V8. Daarmee houdt Ford de traditionele muscle car in leven, want de directe concurrenten zijn inmiddels van de markt verdwenen of vervangen door zescilinder- of zelf elektrische modellen.
Technisch
Motortype | benzine, V8 |
Cilinderinhoud | 5.038 cm³ |
Max. vermogen | 328 kW (446 pk) |
Bij | 7.250 tpm |
Max. koppel | 540 Nm |
Bij | 5.100 tpm |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 12,2 m |
Vermogensrange | 328 tot 334 kW |
Algemeen
Transmissie | 6MT (optie: 10AT) |
Carrosserietype | 2-drs. coupé |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | februari 2024 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 131.900 |
Bijzonderheden | De Ford Mustang GT is ook leverbaar als Convertible. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 255/40 R19 / 275/40 R19 |
L x B x H | 4.810 x 1.916 x 1.404 mm |
Wielbasis | 2.719 mm |
Massa leeg | 1.736 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 408 l |
Tankinhoud | 61 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 12,0 l/100km |
CO₂-emissie | 274 g/km |
Energielabel | G |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 5,3 s |
Topsnelheid | 250 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng