Kia Optima T-Hybrid concept is 20% zuiniger
Kia presenteert op de Autosalon van Parijs de Optima T-Hybrid concept die tot 20 procent zuiniger is dan de huidige Optima Hybrid. Het verbruik wordt gedrukt door de toepassing van een lood-koolstofbatterij, een kleine elektrische motor en een elektrische supercharger.
De Kia Optima T-Hybrid gebruikt dezelfde 1,7-liter turbodieselmotor uit de reguliere Optima Hybrid. Het studiemodel is echter voorzien van een additionele elektrische supercharger, bovenop de turbo. Bij lage snelheden schakelt de verbrandingsmotor uit en drijft een elektromotor de auto aan. De krachtvoorziening komt van een 48-volt lood-koolstofaccu. In tegenstelling tot lithium-ion-accu’s is het niet nodig om lood-koolstofaccu’s te koelen tijdens gebruik. Bovendien zijn de lood-koolstofaccu’s eenvoudiger te recyclen. Exacte verbruikscijfers geeft Kia nog niet vrij, maar de fabrikant verwacht dat de nieuwe hybride-aandrijflijn tussen de 15 en 20 procent zuiniger is dan de huidige techniek.