Eerste plug-in hybride van Kia in aantocht
Nieuwe Optima PHEV komt medio 2016
Kia werkt aan nieuwe hybride en plug-in hybride aandrijflijnen voor de Kia Optima. Daarmee wil Kia zijn gamma auto’s met lagere emissie uitbreiden. Voorlopig komt alleen de plug-in hybride Optima vanaf de tweede helft van 2016 naar Europa.
De plug-in hybrideversie van de onlangs geïntroduceerde Kia Optima is voorzien van een 9,8 kWh lithium-polymeer-accupakket en een 50 kW elektromotor. Volgens Kia kan de Optima PHEV maximaal 45 kilometer volledig elektrisch afleggen. Kia combineert de elektrische aandrijving met de 2,0-liter viercilinder GDI-benzinemotor. Als het accupakket leeg raakt, schakelt de Optima naadloos over op de benzinemotor, die de accu’s automatisch oplaadt. Het gecombineerde vermogen van de Optima PHEV bedraagt 151 kW (205 pk). Dat aandrijfkrachten worden via een zestrapsautomaat naar de wielen gedirigeerd.
[gallerij-1]
Kia verwacht – op basis van eigen tests volgens de gecombineerde Noord-Amerikaanse cyclus – een brandstofverbruik van 2,4 l/100 km (1:42). De Kia Optima kan via de stekker binnen drie uur volledig worden opgeladen aan een 240-volt laadstation en in negen uur aan een standaard stopcontact (220 volt).
De Optima PHEV onderscheidt zich van andere Optima’s door onder meer de ‘actieve grille’. Die is ontwikkeld voor zowel betere aerodynamica als optimale koeling. Andere kenmerken zijn het klepje voor het opladen in het spatscherm linksvoor, opvallende zilverkleurige en metallic blauwe stijlelementen, verchroomde instaplijsten, wielen van een nieuw design en ‘EcoPlug-in’-badges.
Kia wil in 2020 de leidende positie innemen in de markt van voertuigen met een lage emissie. Daarom breidt het merk tot 2020 zijn gamma auto’s met lage emissie uit naar elf modellen. Het merk wil daarmee het brandstofverbruik van zijn wagenpark ten opzichte van het niveau van 2014 met 25 procent verlagen.
[parallex-1]