
Heel veel nieuwe compacte plug-in hybrides bij Mercedes-Benz
En dit moeten ze kosten

Bij Mercedes-Benz is er sprake van twee begrippen: EQ Boost en EQ Power. De term EQ Boost wordt gebruikt op auto’s met een mild-hybride aandrijflijn (48 volt). In het geval van EQ Power is er sprake van plug-in hybrides. Er komen nu diverse nieuwe compacte EQ Power-types bij: de GLA, CLA Coupé, CLA Shooting Brake en B-Klasse. Dit moeten ze kosten.
250 e
Ze krijgen allemaal de aanduiding ‘250 e’ mee. Er is dus sprake van de A 250 e, A 250 e Limousine, B 250 e, CLA 250 e Coupé, CLA 250 e Shooting Brake en de GLA 250 e. De aandrijflijn is van alle modellen gelijk.
Aandrijflijn
De dwarsgeplaatste benzinemotor levert 160 pk en 230 Nm en is gekoppeld aan een automatische transmissie met dubbele koppeling 8G-DCT. De 1,33-liter grote viercilinder benzinemotor wordt aangevuld met een 102 pk (75 kW) en 330 Nm sterke elektromotor. Zodoende ontstaat een systeemvermogen van 218 pk met een maximumkoppel van liefst 450 Nm. De topsnelheid varieert van 220 tot zelfs 240 km/u. In de elektrische rijmodus halen alle modellen 140 km/u. Ze hebben allemaal een 15,6 kWh lithium-ion accupakket. Dat levert een elektrische actieradius op van meer dan 60 kilometer volgens de WLTP-meetmethode.
Vaarwel 12V-startmotor
Voor het eerst bij een model van Mercedes-Benz wordt de verbrandingsmotor uitsluitend door de elektromotor gestart; de compacte hybrides beschikken niet over een aparte 12V-startmotor. Het trekvermogen van de modellen bedraagt geremd 1.600 kilogram.
Opladen
De nieuwe compacte modellen kunnen standaard worden opgeladen met wisselstroom (AC, laadsysteem tot 7,4 kW) en optioneel met gelijkstroom (DC laadsysteem tot 24 kW). In de rechter zijkant van de auto’s bevindt zich een laadaansluiting. Via een 7,4 kW wallbox met wisselstroom (AC) is de batterij binnen 1 uur en 45 minuten opgeladen van 10 naar 100 procent. Bij DC-laden met 24 kW bedraagt de laadtijd ongeveer 25 minuten van 10 tot 80 procent.
Waar is die uitlaat?
Om ervoor te zorgen dat de bagageruimte nauwelijks kleiner is dan bij modellen zonder hybride motor loopt de uitlaat niet door tot de achterzijde van de auto, maar eindigt halverwege de voertuigbodem, waarbij de einddemper in de middentunnel is geplaatst. Door de integratie van de brandstoftank in de asdrager ontstaat er ruimte onder de achterbank voor de hoogvoltage-accu.
Derde generatie
De compacte modellen zijn uitgerust met de derde generatie plug-in technologie. Een belangrijke highlight van dit systeem is de intelligente, EQ geoptimaliseerde navigatie, die rekening houdt met navigatiegegevens, snelheidsbeperkingen en de route. De EQ geoptimaliseerde navigatie houdt rekening met de gehele geplande route en benut de elektrische rijmodus op de momenten die zich daar het beste voor lenen.
Preconditionering
Een belangrijke comfortfunctie is de preconditionering vóór het starten van de auto, die ook gemakkelijk via een smartphone kan worden geactiveerd.
De prijzen
A 250 e: 44.465 euro
A 250 e Limousine: 45.046 euro
B 250 e: 46.231 euro
CLA 250 e Coupé: 49.045 euro
CLA 250 e Shooting Brake: 50.327 euro
GLA 250 e: 52.062 euro