Gespot: een Opel Rekord
Lekker gewoon
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Ooit kwam je ze met grote regelmaat tegen, inmiddels is het model misschien zelfs wel wat ‘vergeten’ te noemen: de Opel Rekord. Dankzij dit mooie exemplaar zetten we het model weer even in de spotlight.
Het gespotte exemplaar
Soms kunnen we autospotten zonder zelfs maar achter het bureau vandaan te komen. Langs onze redactie in Bodegraven reed laatst bijvoorbeeld deze nog als nieuwe Opel Rekord van het model uit 1977. Helaas zijn de kentekens op deze afstand niet leesbaar, dus hebben we deze keer geen informatie over het specifieke jaar en uitvoering van het gespotte exemplaar. In ieder geval is het een van de meer bescheiden uitvoeringen, waardoor het wat ons betreft des te leuker is dat hij bewaard is gebleven. Tijd voor een terugblik op deze inmiddels misschien wat vergeten middenklasser.
Historie van de Opel Rekord
De geschiedenis van de Rekord gaat terug tot 1953, toen de Opel Olympia Rekord verscheen als opvolger van de Olympia. Het nieuwe model van 1957 kwam ook als Olympia Rekord op de markt, maar in 1959 werd Rekord de typenaam. Dit model wordt dan ook gezien als de eerste generatie Opel Rekord, achteraf aangeduid als de Rekord P1. In 1960 verscheen alweer de Rekord P2.
De opvolging ging snel, want in 1963 stond alweer een nieuwe Opel Rekord klaar. Voor dit model werd de nog altijd gebruikte letteraanduiding voor de verschillende modelgeneraties geïntroduceerd. Ondanks dat de Rekord van 1963 eigenlijk de derde generatie was, begon de ’telling’ opnieuw, met de letter A. Zo evolueerde de modellijn door tot de introductie van de Rekord E in 1977. Al die tijd was de Rekord vooral gepositioneerd als een grote, ruime gezinsauto in de middenklasse.
De Rekord E
De Opel Rekord E nam veel techniek over van de Rekord D, maar was verder volledig nieuw. Net als het eerdere model was er keuze uit een twee- of vierdeurs sedan en een drie- of vijfdeurs stationwagen (Caravan). In sommige landen was de driedeurs stationwagen er ook in besteluitvoering. Op gebied van motoren was er keuze uit 1,7- tot 2,0-liter viercilinder benzinemotoren en 2,0- tot 2,3-liter viercilinder diesels. Schakelen ging standaard met een handbak met vier versnellingen, maar voor de meeste uitvoeringen was een drietrapsautomaat optioneel. Alle modellen hadden achterwielaandrijving.
Eind 1982 onderging de Rekord E een facelift, waarbij de auto vrijwel geheel nieuw ontworpen voor- en achterzijde kreeg aangemeten. De matig verkopende tweedeurs sedan kwam te vervallen. Ook werd het motorenaanbod geüpdatet. Dat bestond nu uit 1,8- tot 2,2-liter benzinemotoren en een 2,3-liter diesel met of zonder turbo. Vanwege de vele wijzigingen werd zelfs de generatieaanduiding aangepast, naar E2. Met terugwerkende kracht wordt het oorspronkelijke model uit 1977 nu Rekord E1 genoemd.
Varianten van de Opel Rekord
Wie een Rekord niet luxe genoeg vond, kon kiezen voor de Opel Commodore. Dat was net als bij eerdere modelgeneraties eigenlijk dezelfde auto, maar dan dus met extra luxe. Nieuw bij de Rekord E was wel dat de Commodore voortaan een eigen voorzijde kreeg en daarmee nog meer als een afzonderlijk model werd gepositioneerd. In het Verenigd Koninkrijk werd de Rekord geleverd als Vauxhall Carlton, die voor de facelift ook weer een geheel eigen voorzijde had. Dat was omdat de Opel Rekord en Vauxhall Carlton voor de facelift gewoon als concurrenten naast elkaar werden geleverd in het VK. In Zuid-Afrika is de Rekord korte tijd geleverd als Chevrolet. Tot slot vormden de Opel Rekord en Commodore de basis voor de Holden Commodore, die wel nog op de nodige punten van de Opels afweek.
Opvolging voor de Opel Rekord
De Rekord E zou de laatste generatie blijken. In 1986 werd het model opgevolgd door weer een volledig nieuwe Opel, de Omega.