Gespot: een Lotus Exige S
Mooi maar zeldzaam
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Een Lotus staat in Nederland sowieso niet op iedere straathoek, maar de Lotus Exige zie je al helemaal niet vaak. Daarom maakten we graag even foto’s van dit geparkeerde exemplaar.
Lotus staat bekend om zijn pure rijdersauto’s. Hoe leuk die ook zijn, het spreekt voor zich dat daar geen grote aantallen van worden verkocht. Zeker niet in Nederland. Als je al een Lotus tegenkomt is het meestal een Elise, maar tijdens een avondwandeling door Amersfoort kwam onze collega Max het wat extremere broertje tegen: de Lotus Exige.
Het gespotte exemplaar
Het gaat om precies te zijn om een Lotus Exige S uit 2014, die sinds 2021 in Nederland is. Hij is ook al sinds later dat jaar bij de huidige eigenaar. De eerste Nederlandse eigenaar, een particulier, heeft hem volgens de RDW maar een paar maanden gehad. Volgens de RDW staan ook maar 111 exemplaren van de Exige op Nederlands kenteken en dat is voor alle Exige-modellen bij elkaar. Daarvan zijn er 49 van deze derde generatie. Dit is dus best een exclusieve spot.
De Lotus Exige
De eerste Lotus Exige kwam in 2000 op de markt en begon als coupéversie van de Elise. De Exige groeide echter al snel uit tot een krachtiger model boven de Elise, al bleven beide modellen technisch aan elkaar verwant. Later verscheen ook de Exige als cabriolet.
In 2012 was het alweer tijd voor de derde generatie Exige, uiteraard gebaseerd op de een jaar eerder geïntroduceerde nieuwe Elise. Als eerste verscheen de Exige S, die in tegenstelling tot zowel de Elise als de voorgaande Exige was voorzien van een 3,5-liter V6 (in plaats van een viercilinder), met een vermogen van 257 kW (350 pk). De Exige kwam eerst met vast dak, een jaar later verscheen ook de Roadster. Afgezien van het dak waren er geen verschillen tussen beide, zelfs de prestaties kwamen vrijwel overeen. Zo is de 100 km/u in 3,6 seconden bereikt en ligt de topsnelheid op 277 km/u.
Lotus Exige kon nog extremer
Voor wie dit toch nog niet sportief genoeg was, kwam Lotus in 2013 met een aantal nog extremere varianten. Bijvoorbeeld de op circuitgebruik gerichte Lotus Exige V6 Cup of de zelfs alleen op het circuit toegestane Cup-R-variant. De ‘gewone’ Cup is overigens niet eens sneller dan de reguliere Exige S, maar dus wel meer op circuitgebruik afgestemd. De Cup-R daarentegen schopt het tot 269 kW (366 pk), al vertaalt dat zich nog steeds niet in een nog snellere acceleratie of topsnelheid.
Deze Cup-modellen werden in 2015 en 2016 (indirect) opgevolgd door de Lotus Exige 360 Cup, Sport 350, Sport 350 Roadster en Sport 380. Het basisconcept bleef voor deze modellen hetzelfde: in absolute cijfers niet per se sneller dan het basismodel, maar met verschillende race-uitrustingen wel meer afgestemd op een verbeterde wegligging bij gebruik op een circuit. De 360 Cup was gelimiteerd op 50 exemplaren. Later volgden in de vorm van de Cup 430 en Sport 410 nog eens krachtiger modellen.
Opvolging voor de Lotus Exige
De productie van de Lotus Exige kwam in 2021 ten einde. Een directe opvolger kwam er niet, maar samen met de Elise en de Evora werd de Exige opgevolgd door de Lotus Emira.