Gespot: een Honda Odyssey
Een grote MPV, maar dan typisch Japans
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Over het algemeen is het Nederlandse wagenpark niet zo spannend, maar soms kom je zomaar iets bijzonders tegen. Zo werd het woon-werkritje van een van onze collega’s een stuk interessanter dankzij deze Honda Odyssey. Wat is dat voor iets?
Het gespotte exemplaar
Onze collega Bart spotte op de A27 deze Honda Odyssey. De auto komt uit 2006 en is sinds 2018 in Nederland. Voor de rest heeft de RDW weinig bijzonders over deze spot te melden, maar de Honda is in het Nederlandse verkeer natuurlijk wel een bijzondere verschijning. Wat is een Honda Odyssey precies voor iets?
De Honda Odyssey in vogelvlucht
De eerste Honda Odyssey verscheen in 1994. Nadat Honda met de Civic Shuttle al vroeg in het compacte MPV-segment was gestapt, betekende de Odyssey de entree van Honda in het grote MPV-segment. De auto werd vrijwel wereldwijd geleverd, zij het soms onder een andere naam. In Europa heette de auto bijvoorbeeld Honda Shuttle.
Hier in Europa verkocht de Shuttle redelijk, maar de Odyssey deed het vooral goed in Amerika en Japan. Om nog betere verkopen te behalen werd de modellijn opgesplitst. Europa werd verlaten. Amerika kreeg een door Honda USA ontwikkelde Odyssey, een typisch Amerikaanse minivan. Voor de Aziatische markten ontwikkelde Honda een (relatief) iets compactere Odyssey, met een typisch Aziatische vormgeving.
Het bleek inderdaad een succes: zowel de Amerikaanse als Aziatische Odyssey-modellijnen lopen nog altijd. Hoewel de generatiewissels niet altijd op hetzelfde moment plaatsvonden, hebben beide versies op dit moment de vijfde modelgeneratie bereikt.
Derde generatie Honda Odyssey (Azië)
De Honda Odyssey die Bart tegenkwam is er een van de Aziatische derde generatie. Die kwam in 2003 op de markt. De tweede Aziatische Odyssey leek nog erg op de eerste, maar voor de derde generatie koos Honda voor een iets andere invulling van het concept. De nieuwe Honda Odyssey was niet meer een traditionele MPV, maar meer een soort kruising tussen een MPV en een stationwagen. Tel daarbij op een voorzijde met zeer ‘platte’ koplampen en een achterzijde met driehoekige achterlichten en er ontstaat een eigenzinnig geheel.
Deze Aziatische Honda Odyssey deelde zijn techniek met de (Europese) Honda Accord, maar was alleen leverbaar met diens 2,4-liter viercilinder benzinemotor met 118 kW (160 pk). Standaard had de auto voorwielaandrijving en een CVT-automaat. Als alternatief kon je kiezen voor een vijftrapsautomaat in combinatie met vierwielaandrijving. Voor bepaalde (export)uitvoeringen waren ook andere combinaties mogelijk. Zo was er ook de Absolute, die de ‘gewone’ automaat combineerde met zowel voor- als vierwielaandrijving. Ook leverde de motor bij deze uitvoering een hoger vermogen, van 140 kW (190 pk).
In 2006 onderging de Aziatische Honda Odyssey een subtiele facelift, die nog het beste is te herkennen aan de deels verlichte strip die de achterlichten optisch met elkaar verbindt. In 2008 verscheen alweer een nieuwe modelgeneratie.
De Honda Odyssey in Nederland
Tot onze verbazing staan volgens de officiële kentekengegevens toch nog 66 exemplaren van deze generatie Odyssey op Nederlands kenteken. Een belangrijke kanttekening is wel dat aan de RDW-gegevens niet direct is af te lezen of het gaat om de Japanse of Amerikaanse Odyssey. We kunnen ons voorstellen dat een groot deel van deze 66 Odysseys een Amerikaans exemplaar uit dezelfde periode is.
Over alle jaren gezien staan er zelfs 140 Honda Odysseys op Nederlands kenteken. Exemplaren uit grofweg de periode 2006 tot en met 2011 zijn daarbij wel het populairst. Dat overlapt vrijwel exact met de productieperiode van de derde generatie van de Amerikaanse Odyssey, dus opnieuw verwachten we dat het merendeel een van oorsprong Amerikaans exemplaar is.