![Een bruine vintage Buick Regal staat geparkeerd op een grasveld tussen andere voertuigen, met gebouwen en bomen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/04/Gespot-Buick-Regal-Limited-header-640x480.jpg)
Gespot: een Buick Regal uit 1979
Origineel Nederlands en nog altijd als nieuw
![]() |
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
Bij auto-evenementen is op de bezoekersparkeerplaats vaak ook genoeg moois te zien. Bijvoorbeeld deze Buick Regal Limited uit 1979.
Wie regelmatig een auto-evenement bezoekt, zal het herkennen: op de parkeerplaats is bijna net zo veel interessants te zien als op het evenement zelf. Dat geldt ook voor het Noordhollands Oldtimerfestival in Hem, dat afgelopen paasweekend weer traditiegetrouw plaatsvond. In de evenementenhallen waren veel bijzondere en zeldzame klassiekers en youngtimers te zien (ook motoren en vrachtwagens), maar ook op de bezoekersparkeerplaats keken we onze ogen uit. De komende weken pikken we er in Gespot wat favorieten uit. Deze keer: een Buick Regal Limited.
De Buick Regal
De Buick Regal is een modellijn voor de hogere middenklasse. Het eerste model kwam voor modeljaar 1973 op de markt en de Regal is er nog steeds. In de VS stopte de modellijn wel tussen modeljaar 2004 en 2011. Ook wordt de Regal sinds modeljaar 2020 niet meer in de VS verkocht. Sinds 1999 wordt de Regal ook verkocht in China en daar was en is het model zelfs populairder dan in Amerika. In China bestaat de Regal-modellijn ook nog altijd. Van oorsprong was de Buick Regal een echt Amerikaanse auto, maar de laatste twee modelgeneraties (vanaf 2008) zijn Opel Insignia’s met Buick-logo’s.
Tweede generatie Buick Regal
De Opel Insignia kennen wij hier in Europa natuurlijk ook goed. De voor ons meest bekende ‘echte’ Buick Regal-generatie is misschien wel de tweede generatie, die vandaag in de rubriek centraal staat. De tweede generatie Regal kwam voor modeljaar 1978 op de markt. Ten opzichte van de eerste Regal was het nieuwe model gedownsized. Behalve aan de afmetingen was dat ook te merken aan het motorenaanbod, dat aanvankelijk uitsluitend uit V6-motoren bestond. Buick was er wel al vroeg bij met turbomotoren. Ook was de Regal er alleen nog als coupé. De sedan- en stationwagenversie werden een trede lager in de Century-modellijn gepositioneerd.
![Een klassieke blauwe Buick Regal coupé staat geparkeerd op een verhard terrein vlakbij een grote, lommerrijke boom, waar het zonlicht door de takken filtert.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/04/Buick-Regal-1-640x480.jpg)
![Op een verharde weg staat voor een houten hek een zilveren klassieke Buick Regal geparkeerd, met op de achtergrond een modern gebouw omgeven door bomen en struiken.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/04/Buick-Regal-2-360x270.jpg)
![Een zilveren tweedeurs klassieke Buick Regal met spaakwielen staat geparkeerd in een straat naast een grasveld met bomen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/04/Buick-Regal-3-360x270.jpg)
Buick Regal krijgt facelift
Na wat modeljaarwijzigingen was er voor modeljaar 1981 weer groter nieuws: de Buick Regal kreeg een facelift. De auto kreeg met name aan de voorzijde een veel aerodynamischer design, waardoor Buick de Regal ook kon gaan gebruiken in het NASCAR-kampioenschap. Voor modeljaar 1982 werd de Century volledig vernieuwd, maar de sedan en stationwagen bleven in productie en werden alsnog onder de Regal-modellijn gepositioneerd.
![Op een parkeerplaats aan een serene oever van het meer staat trots een klassieke Buick Regal uit 1982, omringd door weelderige bomen en majestueuze bergen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/04/Buick-Regal-5-640x480.jpg)
![Een vintage tweedeurs Buick Regal coupé met een opvallend paars exterieur staat geparkeerd naast een houten constructie, omgeven door weelderig groen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/04/Buick-Regal-4-360x270.jpg)
![Een zilveren Buick Regal uit de jaren 80 staat geparkeerd voor een bakstenen gebouw met een bord "Cabin John Mall". Vlakbij staan twee mensen verwikkeld in een gesprek.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/04/Buick-Regal-6-360x270.jpg)
![Een vintage beige Buick Regal sedan geparkeerd op een weg met rotswanden en water op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/04/Buick-Regal-7-640x480.jpg)
![Een vintage bruine Buick Regal sedan staat geparkeerd op een verharde weg met een dramatisch rotsachtig landschap en waterlichaam op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/04/Buick-Regal-8-360x270.jpg)
![Een vintage Buick Regal stationwagen met blauwe panelen en houten lambrisering staat geparkeerd op een verharde weg met op de achtergrond bomen, huizen en bergen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/04/Buick-Regal-9-360x270.jpg)
Na de facelift kwam, mede dankzij de succesvolle deelname aan het NASCAR-kampioenschap, de nadruk ook veel meer op sportiviteit te liggen. Het hoogtepunt waren de Grand National, Turbo-T, T-Type en GNX, die onder liefhebbers van muscle cars een legendarische status hebben gekregen. De tweede generatie Buick Regal bleef in productie tot en met modeljaar 1987, waarna voor modeljaar 1988 een volledig nieuwe generatie verscheen. Dat was wel een voorwielaangedreven modelgeneratie, waarbij de nadruk weer meer op luxe dan sportiviteit lag.
![Een zwarte Buick Regal tweedeurs coupé uit de jaren 80 met getinte ramen en chromen wielen staat geparkeerd op een vlak, open terrein met een bergachtige achtergrond onder een gedeeltelijk bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/04/Buick-Regal-10-640x480.jpg)
![Een zwarte Buick Regal Grand National uit 1987 staat geparkeerd op een verhard oppervlak met hoge groene bomen op de achtergrond. De Buick Regal heeft een coupé-carrosseriestijl en een opvallende, zwarte exterieurafwerking.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/04/Buick-Regal-11-360x270.jpg)
![Een zwarte tweedeurs klassieker Buick Regal staat op een zonnige dag buiten geparkeerd, gezien vanuit een driekwart hoek aan de achterkant. De auto is voorzien van chromen wielen en een rechthoekige achterkant.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/04/Buick-Regal-12-360x270.jpg)
Het gespotte exemplaar
De door ons gespotte Buick Regal is een vroege van deze generatie, uit 1979 (nog net van hetzelfde modeljaar). We zien hier de Limited-uitvoering, de luxere uitvoering. De auto is voorzien van de 4,9-liter V8, die toen al optioneel leverbaar was geworden. Destijds werden de meeste Amerikaanse merken gewoon nog officieel in Nederland geleverd en ook deze Buick Regal is origineel Nederlands. Amerikaanse auto’s worden vaak door hun eigenaren ‘aangepast’, maar dit exemplaar is al die tijd gelukkig helemaal origineel gebleven. Ook in andere opzichten is er zo te zien goed voor gezorgd, want de Regal ziet er nog altijd als nieuw uit.
![Een koperkleurige klassieke auto, waarschijnlijk een Buick Regal, met een vierkant ontwerp staat geparkeerd op een grasveld. Andere voertuigen en bomen zijn zichtbaar op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/04/Gespot-Buick-Regal-Limited-1-360x270.jpg)
![Een bruine, vintage Buick Regal sedan geparkeerd op gras, omringd door andere auto's. Het voertuig heeft een rechthoekige kentekenplaat met de letters "MY-224-F".](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/04/Gespot-Buick-Regal-Limited-2-360x270.jpg)