Gespot: een Brilliance BS4
Toen Chinese auto’s nog niet succesvol waren
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Ooit hebben we hartelijk gelachen om wat de Chinese autofabrikanten hier probeerden te verkopen, maar inmiddels zijn sommige Chinese merken al behoorlijk gangbaar geworden in het straatbeeld. Heel soms duikt er nog een model op uit de beginperiode van de Chinese merken in Europa. Deze Brilliance BS4 bijvoorbeeld.
Het gespotte exemplaar
Soms hoef je helemaal niet ver te reizen om iets bijzonders tegen te komen. Op onze redactieparkeerplaats verscheen ineens deze Brilliance BS4. Met Poolse kentekens, uit de regio Szczytno. Een paar dagen later stond hij er nog eens, waardoor ook de voorzijde goed op de foto kon. Wat is de Brilliance BS4 ook alweer voor een auto?
De Brilliance BS4
De Brilliance BS4 is een vierdeurs sedan die in 2006 werd geïntroduceerd op de Chinese markt. Voor de ontwikkeling werkte Brilliance samen met gerenommeerde Europese merken zoals BMW en Porsche, al hebben we niet precies kunnen achterhalen wat de exacte bijdrage van die merken is. Het is moeilijk te geloven, maar het design van de auto was afkomstig van het beroemde Pininfarina… In 2008 werd een stationwagen aan het aanbod toegevoegd, maar die bleef voorbehouden aan de Chinese markt.
Voor de volledigheid: op de thuismarkt is het model ook verkocht onder de merk- en typenamen Brilliance M2, Brilliance Splendor, Huachen Junjie en Zhonghua Junjie. In Noord-Korea werd de auto onder licentie geproduceerd en verkocht als Pyeonghwa Hwiparam II.
Motoren van Mitsubishi
Voor de aandrijving zorgden 1,6-, 1,8- en 2,0-liter viercilinder benzinemotoren. In de basis kwamen deze motoren van Mitsubishi, al voerde Brilliance aan sommige wel wat eigen aanpassingen door. Er waren plannen om speciaal voor Europa een diesel aan het aanbod toe te voegen, maar daar is het nooit van gekomen. Meer daarover in de volgende alinea. Voor de transmissie was er afhankelijk van de motorvariant keuze uit een handbak met vijf of zes versnellingen, of een vier- of vijftrapsautomaat. De aandrijving ging altijd naar de voorwielen.
De Brilliance BS4 in Europa
Brilliance was ambitieus en wilde de BS4 al in 2007 op de Duitse markt introduceren, in de hoop van daaruit uit te breiden naar andere Europese landen. De Brilliance BS4 moest veel voor weinig bieden, zoals de Koreaanse merken ook ooit groot zijn geworden. Uiteindelijk werd de Europese introductie uitgesteld tot 2008, omdat Brilliance nog wat verbeteringen aan de auto doorvoerde, met name op gebied van de veiligheidsstructuur.
De Europese carrière was echter van korte duur. De Euro NCAP had de Brilliance niet getest, maar de Duitse ADAC was wel benieuwd naar de veiligheid van de auto. In eigen beheer organiseerden zij zelf een ‘Euro NCAP-test’. Ondanks de aanpassingen was het resultaat van de crashtest niet best: drie sterren. Volgens de in 2009 ingevoerde aangescherpte Euro NCAP-criteria zou de auto zelfs nul sterren hebben gekregen. Volgens de ADAC had de Brilliance BS4 dan ook “een veiligheidsniveau van 1997”. De daarop volgende negatieve publiciteit leidde ertoe dat de BS4 al snel weer van de Europese markt verdween. Bovendien viel die lage prijs uiteindelijk wel mee (voor nauwelijks meer kocht je een Volkswagen Golf), waardoor ook voor de crashtest en bijbehorende publiciteit al weinig exemplaren werden verkocht.
Geen opvolger voor de Brilliance BS4
In China zelf verkocht de auto aanvankelijk redelijk, met 30.000 exemplaren in het introductiejaar. Daarmee was hij goed voor maar liefst 80% van de verkopen van het merk. De aantallen liepen daarna wel ieder jaar terug, tot slechts zo’n 2.400 stuks in 2013. In 2014 werd dan ook de productie gestaakt en een directe opvolger bleef uit.