Gespot: een Bentley Arnage uit 2005
Traditionele Britse luxe
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Zeker in het luxe segment kon de Britse auto-industrie heel conservatief zijn. Dat bewijst ook deze Bentley Arnage, die wij tegenkwamen op een onverwachte plek.
De Britse auto-industrie heeft een aantal innovaties opgeleverd. Denk maar aan de bij introductie baanbrekende Mini. Tegelijkertijd konden de Britten zeker in het luxesegment zeer conservatief zijn. Neem nou de Bentley Arnage, die in 1998 op de markt verscheen. Samen met de grotendeels identieke, maar nog iets luxere Rolls-Royce Silver Seraph was het model volledig nieuw. Daarmee was het voor beide merken wel pas de eerste volledig nieuwe auto sinds 1980. Bovendien borduurde het design van de Arnage voort op de lijnen van de voorgaande Bentley-sedans.
BMW-motor voor Bentley Arnage
Onderhuids was er wel een belangrijke breuk met traditie: de motoren kwamen niet langer uit eigen huis. De motoren werden ingekocht bij BMW. De Bentley kreeg een 4,4-liter V8 en de Rolls-Royce een 5,4-liter V12. Verschil moet er zijn. Overigens was de V8 wel iets aangepast door Cosworth Engineering, dat toen onderdeel was van Bentley-eigenaar Vickers.
Bentley Arnage Red Label en Green Label
Na de overname van Bentley door de Volkswagen-groep kon de Arnage zijn BMW-motor niet behouden. In 1999 kreeg de Arnage daarom de grotere 6,75-liter V8 van Rolls-Royce. Dit was wel een oudere motor, die op de nodige punten aangepast moest worden om aan moderne emissie-eisen te voldoen. Bovendien was de Rolls-motor een stuk zwaarder. Daarom kreeg de auto enkele verstevigingen en grotere wielen om plaats te bieden aan grotere remmen. Korte tijd bleef de BMW-motor nog even leverbaar. Voor het onderscheid werd de Arnage met BMW-motor Green Label genoemd en die met de Rolls-motor Red Label.
Verlengde Bentley Arnage
Voor modeljaar 2001 werd de Bentley Arnage LWB geïntroduceerd (later hernoemd tot Arnage RL). Opvallend is dat deze versie zowel bij de portieren als de C-stijl werd verlengd. Een kostbare oplossing, die er wel voor zorgde dat de proporties van de auto goed bleven. Overigens waren er zelfs verschillende lengtematen leverbaar, waarbij de langste versie ook een iets verhoogd dak kreeg. De LWB werd ook alleen op speciale bestelling gemaakt, waardoor ook vergaande personalisatie mogelijk was. Tot af fabriek bepantsering aan toe.
Facelift en technische update
In 2005 onderging de Bentley Arnage een facelift, die hem qua uitstraling iets meer in lijn bracht met nieuwe Bentley-modellen zoals de Continental GT. In 2007 volgde vooral een technische update, waarbij de V8 nog eens werd verbeterd en – vooral – gekoppeld aan een moderne zestrapsautomaat ter vervanging van de oude viertraps. De Arnage hield het nog vol tot 2010, toen het model werd vervangen door de volledig nieuwe Bentley Mulsanne.
Het gespotte exemplaar
Op een nogal onverwachte plek – de parkeerplaats van een tuincentrum – zagen wij deze Bentley Arnage uit 2005. De auto is sinds 2018 in Nederland. Verder vallen over dit specifieke exemplaar weinig bijzonderheden te melden. Wel willen we graag nog even kwijt dat de combinatie van de donkerblauwe carrosserielak en het lichte crème interieur wat ons betreft zeer geslaagd is.