Need for Speed Heat – Gamereview
Zo vrij als een vogel
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Need for Speed Freedom, zo had de nieuwe game Need for Speed Heat ook kunnen heten. Jij bepaalt wat je doet, hoe je het doet en wanneer je het doet. En ja, dat pakt bijzonder goed uit.
Palm City
In Need for Speed Heat krijg je de complete vrijheid. Sterker nog: Ghost Games – een studio van Electronic Arts en verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Need For Speed Heat – moedigt zelfs aan om zo nu en dan af te wijken van de verhaallijn om gewoon de wereld te ontdekken. Just drive and look around! Met dat ontdekken ben je wel even zoet, want het fictieve Palm City – geïnspireerd op onder meer Miami – is een verrassend grote playground.
Prachtige stad
Palm City heeft een prettige dynamiek met prachtige lichteffecten en vergezichten. Het is een stad waar je mag wat graag in rondrijdt. Palm City is onderverdeeld in grote regio’s, waaronder The Urban Vibe, The ‘Burbs en The Scenic Route. Elke regio heeft zijn eigen sfeer en kenmerken. Van de drukke binnenstad kom je plotseling in het platteland met glooiende heuvels en strak asfalt waar je met gemak 300 km/u of harder kunt rijden. Eigenlijk voelt het een beetje als Forza Horizon waar je ook compleet los kunt gaan.
Ontdekken die wereld
Binnen de drie genoemde regio’s heb je overigens weer districten, zoals Eden Shores, Edgewood Valley, the Mendoza Keys en ga zo maar door. Kortom: ontdekken die wereld. En vergeet onderweg niet om bonuspunten te scoren door bijvoorbeeld reclameborden te slopen. Dat levert weer extra poen en punten op en die heb je hard nodig om verder te komen!
Officiële gameplay trailer Need for Speed Heat
Even rustig aan
Maar misschien lopen we nu allemaal iets te hard van stapel. Laten we maar even bij het begin beginnen. Bij het opstarten van de game bepaal je eerst even de moeilijkheidsgraad: Easy, Medium of Hard. Wij kiezen voor Medium, de middenweg. Gelukkig kun je die moeilijkheidsgraad altijd nog aanpassen, dus blijk je in Medium alle races met twee vingers in de neus te winnen, dan zet je hem op standje Hard voor wat extra uitdaging.
“Het ’tweaken’ van het uitlaatgeluid is een gouden zet van de makers.”
Besturing
De besturing van Need for Speed Heat voelt heel erg arcade aan. Realisme is ver te zoeken, maar dat hoef je ook niet te verwachten van een game als Need for Speed. Dit is simpelweg een arcaderacer, maar wel een hele goede. Offroad, driften, racen, op al die onderdelen heb je de besturing snel onder de knie.
Is ie nu nog niet klaar?
Groot fan zijn we van de modificaties die je aan elke auto kunt uitvoeren. Sterker nog: je kan hier uren aan spenderen en nog niet klaar zijn met je ontwerp. Het ’tweaken’ van het uitlaatgeluid is een gouden zet van de makers. Je kan nu zelf bepalen hoe je auto moet klinken. Iets meer resonantie bijvoorbeeld, of geroffel bij het liften van het gaspedaal. Elke auto krijgt hierdoor een unieke sound. Maar onrealistisch wordt het niet, want in Need for Speed Heat zijn de motor- en uitlaatgeluiden perfect uitgevoerd. Op een enge af zelfs. De vierpitter in een BMW E30 M3 heeft exact dat opzwepende karakter als the real thing en bij een Honda S2000 hoor je daadwerkelijk het VTEC-systeem tot leven komen boven de 6.000 toeren per minuut. Knap werk dus.
Geen cockpitview
Ook over de graphics van Need for Speed Heat zijn we te spreken. Vooral de sfeer is heerlijk en het oog voor de details van auto’s is groot. Het zou helemaal leuk zijn geweest als er ook een cockpitview werd ontwikkeld, zodat je nog meer betrokken bent in de actie. Bovendien zou je dan ook het interieur uitgebreid kunnen personaliseren. Wellicht iets voor een volgende NFS-game.
“De sfeer is heerlijk en het oog voor de details van auto’s is groot.”
Day en Night
Een belangrijk onderdeel in Need for Speed Heat is Day en Night. Overdag zijn er andere – vaak legale – events te spelen dan events in de nacht die vaak illegaal zijn. De kans dat je in de nacht politie achter je aan krijgt, is om die reden veel groter. De politie-achtervolgingen zijn tof, maar ook wat onrealistisch. Soms lijkt het alsof de politie 1.000 pk onder de motorkap heeft, zo snel dat ze je naderen.
Drie verdienmodellen
In Need for Speed Heat heb je drie verdienmodellen. Je verdient allereerst keiharde dollars met het winnen van events. Die dollars spendeer je aan kleding om je gekozen personage een eigen stijl te geven, maar de meeste munten steek je natuurlijk in het kopen of modificeren van auto’s. Daarnaast is het mogelijk om Rep-punten te scoren. Hoe hoger je level in deze game, hoe meer onderdelen je vrijspeelt. Je Heat-meter loopt op als je aan de politie ontkomt en races wint. Je wordt met andere woorden berucht in Palm City.
“Van moderne hypercars en begeerlijke klassiekers en youngtimers tot serieuze offroaders.”
Aanbod auto’s
Het aanbod auto’s in Need for Speed Heat is dik in orde. We tellen er nu meer dan 120, maar dat kunnen er in de toekomst vast en zeker nog veel meer worden. Need for Speed Heat biedt een fijne mix van moderne hypercars en begeerlijke klassiekers en youngtimers tot zelfs serieuze offroaders. Denk aan een Mclaren P1, Land Rover Defender en Volvo 242DL uit 1975. Allemaal zijn ze uitgebreid te tunen, tot en met engine swaps aan toe. Lepel bijvoorbeeld een dikke V8 in de zojuist genoemde Volvo, waarom niet? En natuurlijk: nitro mag niet ontbreken. Hallo! Je speelt Need for Speed. Zonder nitro-installatie ben je een nobody in Heat. De complete lijst met auto’s staat overigens onderaan dit artikel.
Conclusie
Genieten, dat is Need for Speed Heat. Natuurlijk is er altijd ruimte voor verbetering, maar met dit huidige pakket aan content ben je weken zoet. Vooral de vrijheid is verslavend. Vrijheid om de wereld van Palm City te ontdekken, vrijheid om je auto en personage helemaal naar eigen smaak aan te kleden, vrijheid om zelf te bepalen hoe je Heat speelt. Een meer dan geslaagde arcaderacer.
Need for Speed Heat is per direct verkrijgbaar voor de PlayStation 4, Xbox One en PC.
Auto’s Need for Speed Heat
- Acura NSX 2017 Sportscar
- Acura RSX-S 2004 Coupe
- Alfa Romeo Giulia Quadrofoglio 2016 Performance
- Aston Martin DB5 1964 Classic
- Aston Martin DB11 2017 Sportscar
- Aston Martin Vulcan 2016 Hypercar
- Audi R8 V10 Performance Coupe 2019 Supercar
- Audi S5 Sportback 2017 Performance
- BMW i8 Roadster 2018 Open-top
- BMW Z4 M40i 2020 Open-top
- BMW M4 2018 Performance
- BMW M2 Competition 2019 Performance
- BMW M4 GTS 2016 Performance
- BMW M3 E46 GTR (Razer’s from NFSMW) 2006 Coupe
- BMW M4 Convertible 2018 Open-top
- BMW i8 Coupe 2018 Sportscar
- BMW M3 2006 Performance
- BMW M3 Evolution II 1988 Performance
- BMW M3 2010 Performance
- BMW M5 2018 Performance
- BMW X6 M 2016 SUV
- Buick Grand National 1987 Muscle
- Chevrolet Corvette ZR1 Coupe 2019 Sportscar
- Chevrolet Corvette Grand Sport 2017 Sportscar
- Chevrolet Camaro SS 1967 Classic
- Chevrolet Colorado ZR2 2017 Pickup
- Chevrolet Corvette Z06 2013 Sportscar
- Chevrolet Camaro Z28 2014 Muscle
- Chevrolet Bel Air 1955 Classic
- Chevrolet C10 Stepside Pickup 1965 Classic
- Dodge Challenger SRT8 2014 Muscle
- Dodge Charger 1969 Classic
- Ferrari Testarossa Coupé 1984 Supercar
- Ferrari FXX-K Evo 2018 Hypercar
- Ferrari 488 Pista 2019 Supercar
- Ferrari 458 Spider 2014 Supercar
- Ferrari 458 Italia 2014 Supercar
- Ferrari F40 1988 Supercar
- Ferrari LaFerrari 2016 Hypercar
- Ferrari 488 GTB 2015 Supercar
- Ford F-150 Raptor (FEM from NFSP) 2016 Pickup
- Ford Focus RS 2016 Hot Hatch
- Ford Mustang GT 2015 Muscle
- Ford F-150 Raptor 2016 Pickup
- Ford Mustang 1965 Classic
- Ford Mustang BOSS 302 1969 Classic
- Ford GT 2017 Supercar
- Ford Mustang Foxbody 1990 Muscle
- Honda S2000 2009 Open-top
- Honda NSX Type-R 1992 Sportscar
- Honda Civic Type-R 2000 Hot Hatch
- Honda Civic Type-R 2015 Hot Hatch
- Infiniti Q60S 2017 Sportscar
- Jaguar F-Type R Convertible 2019 Open-top
- Jaguar F-Type R Coupe 2017 Sportscar
- Koenigsegg Regera 2016 Hypercar
- Lamborghini Countach 25th Anniversary 1989 Supercar
- Lamborghini Aventador SVJ Coupe 2019 Supercar
- Lamborghini Aventador SVJ Roadster 2019 Open-top
- Lamborghini Huracan Performante 2018 Supercar
- Lamborghini Huracan Performante Spyder 2018 Open-top
- Lamborghini Aventador S 2018 Open-top
- Lamborghini Aventador S Roadster 2018 Open-top
- Lamborghini Huracan Spyder 2018 Open-top
- Lamborghini Huracan 2018 Supercar
- Lamborghini Diablo SV 1995 Supercar
- Lamborghini Murciélago SV 2010 Supercar
- Land Rover Defender 110 Double Cab Pickup 2016 Offroad
- Land Rover Range Rover Sport SVR 2015 SUV
- Lotus Exige S 2006 Trackday
- Mazda MX5 2015 Open-top
- Mazda MX5 1996 Open-top
- Mazda RX-7 Spirit R 2002 Coupe
- McLaren 600LT 2018 Supercar
- McLaren P1 GTR 2015 Hypercar
- McLaren 570S Spider 2018 Open-top
- McLaren P1 2015 Hypercar
- McLaren 570S 2015 Supercar
- Mercedes-AMG C63 Coupe 2018 Coupe
- Mercedes-AMG GT R 2017 Sportscar
- Mercedes-AMG GT S Roadster 2019 Open-top
- Mercedes-AMG G63 2017 SUV
- Mercedes-AMG GT 2015 Sportscar
- Mercedes-AMG A 45 2014 Hot Hatch
- Mercury Cougar 1967 Classic
- Mini Countryman John Cooper Works 2017 Hot Hatch
- Mitsubishi Lancer Evolution X 2008 Rally
- Mitsubishi Lancer Evolution IX 2007 Rally
- Nissan 370Z 50th Anniversary Edition 2018 Coupe
- Nissan GT-R Nismo 2017 Supercar
- Nissan 370Z Nismo 2018 Coupe
- Nissan 350Z (Rachel’s from NFSU2) 2003 Coupe
- Nissan Skyline GT-R (Eddie’s from NFSU) 2002 Coupe
- Nissan GT-R 2017 Supercar
- Nissan 180SX Type X 1996 Coupe
- Nissan 350Z 2008 Coupe
- Nissan Skyline GT-R V·Spec 1999 Coupe
- Nissan Fairlady 240ZG 1971 Coupe
- Nissan Skyline GT-R V·Spec 1993 Coupe
- Nissan Silvia Spec-R Aero 2002 Coupe
- Nissan Skyline 2000 GT-R 1971 Coupe
- Pagani Huayra BC 2017 Hypercar
- Plymouth Barracuda 1970 Classic
- Polestar Polestar 1 2020 Coupe
- Pontiac Firebird 1977 Classic
- Porsche 911 GT3 RS 2019 Sportscar
- Porsche Cayman GT4 2015 Sportscar
- Porsche 911 GT2 RS 2018 Supercar
- Porsche 911 Carrera GTS 2018 Sportscar
- Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet 2018 Open-top
- Porsche 911 Targa 4 GTS 2018 Sportscar
- Porsche 718 Cayman GTS 2018 Sportscar
- Porsche 911 Turbo S Exclusive Series 2018 Sportscar
- Porsche 911 Turbo S Exclusive Series Cabriolet 2018 Open-top
- Porsche 911 Carrera RSR 2.8 1973 Sportscar
- Porsche 911 Carrera S 1996 Sportscar
- Porsche 918 Spyder 2015 Hypercar
- Porsche Panamera Turbo 2017 Performance
- SRT Viper GTS 2014 Sportscar
- Subaru Impreza WRX STI 2006 Rally
- Subaru BRZ Premium 2014 Coupe
- Subaru Impreza WRX STI 2010 Rally
- Volkswagen Beetle 1963 Hot Hatch
- Volkswagen Golf GTI Clubsport 2016 Hot Hatch
- Volkswagen Golf GTI 1976 Hot Hatch
- Volvo Amazon P130 1970 Classic
- Volvo 242DL 1975 Sedan