Ford Ranger PHEV maakt pick-up betaalbaar voor iedereen?
Perfecte timing van Ford
Ford komt met een stekkerprimeur: de Ranger Plug-in Hybrid (PHEV). De zuinige pick-up komt precies op tijd, want vanaf 2025 gaan ondernemers flink bpm aftikken voor bedrijfswagens met een hoge CO2-uitstoot.
Elektrokracht
De Ranger PHEV is uitgerust met een 2,3-liter EcoBoost-benzinemotor, gecombineerd met een 75 kW (102 pk) elektromotor en een 11,8 kWh batterij. Dit levert 205 kW (279 pk) en een indrukwekkend koppel van 690 Nm op – meer dan elke andere Ranger ooit heeft gehad. Met een volledig elektrische actieradius van ruim 45 kilometer kun je de meeste dagelijkse woon-werkritjes volledig emissievrij afleggen.
Dezelfde Ranger, maar dan groener
Zijn functionaliteit is volgens Ford hetzelfde gebleven. Met een trekvermogen tot 3.500 kg en een laadcapaciteit van een ton, hoef je je weinig zorgen te maken over zware ladingen. Offroad-avonturen zijn ook nog steeds mogelijk, dankzij vierwielaandrijving. De Ranger PHEV biedt verschillende rijmodi, waaronder een volledig elektrische modus, zodat je zelf kunt bepalen wanneer je op benzine of op stroom rijdt.
Gereedschap
De stoere PHEV kan ook stroom leveren. Via verschillende stroompunten kun je onderweg of op locatie elektrische apparaten van stroom voorzien, zoals gereedschap op een bouwplaats of een koelkast voor een picknick in de natuur.
Stormtrak
Ford introduceert de Ranger PHEV met de exclusieve Stormtrak-editie. Deze uitvoering valt op met zijn stoere design, waaronder 18-inch lichtmetalen velgen en een opvallende grille. Binnenin geniet je van luxe details, zoals een premium audiosysteem en een deftig dashboard. Er zijn leuke snufjes, zoals een 360-gradencamera en Pro Trailer Backup Assist, waardoor je eenvoudig kunt manoeuvreren met een aanhanger.
Prijzen
Door de hoge CO2-uitstoot en de bijbehorende bpm-boete zijn pick-up trucks in Nederland eigenlijk onbetaalbaar voor gewone consumenten. Maar met een zuinige plug-in hybride aandrijflijn is dat probleem verleden tijd. De prijzen van de Ranger PHEV geeft Ford nog niet vrij, maar het kan niet anders dat hij door een PHEV-aandrijflijn fors goedkoper is dan traditionele Ranger.
Dit is ook fijn voor ondernemers, die namelijk met ingang van 2025 bpm moeten betalen voor bedrijfswagens met een brandstofmotor. De timing van Ford kan dus wat dat betreft niet beter. Ford verwacht namelijk de eerste exemplaren van de Ranger PHEV in 2025 te leveren. In het voorjaar, om precies te zijn.
Lees ook: