Auto’s van Toen: Chrysler PT Cruiser
Een eigenaardige MPV, die onverwachts een succes bleek
De Chrysler PT Cruiser heeft fans en haters. Tegenwoordig verdwijnen ze steeds meer uit het straatbeeld, maar in 1999 was hij revolutionair. Tijd voor een terugblik op deze bijzondere retro-MPV.
Drie stoere concepts
De jaren ’90 van de vorige eeuw markeerde het begin van de ‘retro’-woede onder autofabrikanten. In het decennium maakten we onder meer kennis met de nieuwe Mini, Volkswagen New Beetle en de BMW Z8. Stuk voor stuk auto’s die teruggrijpen op het rijke verleden van de betreffende autofabrikanten. Aan de andere kant van de oceaan was het vooral Chrysler dat de geschiedenisboeken in dook. De Amerikaan Bryan Nesbitt tekende voor Plymouth drie stoere concepts die designtechnisch terugvielen op de ‘woodies’ uit de jaren 40 en 50. De Pronto concepts en de Prowler moesten van Plymouth het retromerk van de Chrysler Corporation maken.
De Plymouth Truck
In 1997 en 1998 trok Chrysler het doek van de Pronto, de Pronto Cruizer en de Pronto Spyder. Respectievelijk een MPV, een sportieve tweezitter en een hot rod. In 1999 voegt Chrysler het samen tot één concept: de Chrysler PT Cruiser was geboren. Niet meer als Plymouth (dat bestond niet meer), maar als Chrysler. De MPV combineerde een nostalgisch uiterlijk met veel binnenruimte en compacte – voor Amerikaanse begrippen dan – motoren. De naam was een verbastering van ‘Plymouth Truck’, de originele projectnaam van de PT Cruiser.
Spaakwielen, vlammen en hout
Het publiek omarmde de auto en in 2001 werd hij dan ook de ‘Amerikaanse auto van het jaar’. In de jaren daarna bleef Chrysler experimenteren met het concept. Zo volgt in 2002 de Panel Cruiser Concept; een bestelversie met dichte panelen en in 2004 de Convertible. Het merk presenteert zelfs een GTI-versie; de GT Cruiser. Wie de PT Cruiser kocht, kon kiezen uit talloze personalisatiemogelijkheden. Zo werd hij een echte hot rod met het ‘Flame Package’. Wie liever houten betimmering had, kon kiezen voor het ‘Wood Package’. Ook op de accessoiremarkt was de PT Cruiser een geliefde klant. Losstaande koplampen, spaakwielen, een reservewiel achterop; je kon het zo gek niet bedenken of het was leverbaar.
Onverwacht succesvol
Na eindeloos veel actiemodellen mag de PT Cruiser in 2010 met pensioen. De auto die door velen wordt geliefd en verguisd heeft Chrysler geen windeieren gelegd. In totaal rollen er 1,35 miljoen exemplaren van de band in Mexico en Oostenrijk. Bizar veel voor een auto waarvan Chrysler dacht er niet meer dan 25.000 van te verkopen. In Nederland vonden meer dan 7.000 PT Cruisers een eigenaar. Anno 2018 zie je nog een enkele keer een PT Cruiser rijden. De jongste exemplaren zijn al tien jaar oud en door de Amerikaanse kwaliteit heeft de auto geen lange houdbaarheidsdatum. In Amerika begint de auto echt cult te worden. Daar koesteren eigenaren de PT Cruiser. Sommige fanatiekelingen bouwden zelfs een enkele keer de auto die Chrysler ‘vergat’: een PT Cruiser met Hemi V8!