
Eerste indruk: Subaru Impreza e-Boxer
Carrièrekansen in Nederland worden onderzocht
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

Subaru breidt het aanbod e-Boxer-modellen verder uit, want na de XV e-Boxer en Forester e-Boxer staat de derde modelvariant met deze hybride technologie al te trappelen: de Impreza e-Boxer. Subaru introduceert hem medio mei in Europa.
Aandrijflijn Subaru Impreza e-Boxer
De aandrijflijn in de Impreza e-Boxer is gelijk aan die van de XV en Forester. Dat betekent dat er onder de motorkap een 2,0-liter viercilinder boxermotor met 150 pk en een ongeveer 17 pk sterke elektromotor schuilt. Die twee motoren zijn gekoppeld aan een CVT-automaat en uiteraard permanente vierwielaandrijving. Het is natuurlijk een Subaru. Onder de bagagevloer installeert Subaru een ongeveer 25 kilogram zware batterij waarin energie wordt opgeslagen.
Subaru Impreza e-Boxer, eerste indruk (2020) – AutoRAI TV
Zwaartepunt
Diep Kai Nguyen, Sales & Marketing Department bij Subaru Europe, zegt: “Alle extra componenten verlagen het zwaartepunt van de auto voor een betere handling. Ten opzichte van de XV e-Boxer is het zwaartepunt van de Impreza e-Boxer 1 procent lager.”
Elektrisch rijden mogelijk
Als de omstandigheden het toelaten, kan de Impreza e-Boxer kleine afstanden volledig elektrisch overbruggen, al leert de praktijk ons dat de elektromotor vooral de benzinemotor ondersteunt tijdens accelereren. Volgens Subaru reageert de e-Boxer-aandrijflijn ongeveer 30 procent sneller op het gas. Het brandstofverbruik daalt met ongeveer tien procent.
Drie rijmodi
Er is keuze uit drie rijmodi, te weten Normal, Motor Assist en EV Drive. Je start eigenlijk altijd in de rijmodus Normal. In de stand Motor Assist krijgt de boxermotor extra ondersteuning van de elektromotor. De EV Drive-stand spreekt voor zich: kortere afstanden elektrisch rijden. Daarnaast is er nog een X-Mode waarbij de computer alle systemen aanspreekt voor maximale grip. In de X-Mode ondersteunt de elektromotor al vanaf 0 km/u. In de normale rijstand is dat pas vanaf 4 km/u.
Display
Op een display in het interieur geeft het e-Boxer-systeem exact aan wat er onderhuids allemaal afspeelt. Door middel van energiestromen zie je als gebruiker of er energie in het accupakket wordt opgeslagen en of de accu energie naar de elektromotor stuurt.
Drie aspecten
Yuichiro Okamoto, Manager Product & Portfolio Planning Department bij Subaru Corporation: “Net als de reguliere Impreza staat ook de Impreza e-Boxer op het SGP-platform, het Subaru Global Platform. Dit platform biedt rijplezier, comfort en door een hoge stijfheid ook veiligheid. Precies die aspecten staat bij Subaru centraal, Fun, Comfort en Safe. Die drie aspecten proberen we in alle auto’s terug te laten komen.”
Makkelijk te herkennen
De Subaru Impreza e-Boxer is eenvoudig te herkennen, onder meer aan opnieuw vormgegeven koplampen, een aangepaste bumper, vernieuwde achterlichten en een nieuw tienspaaks wieldesign. Ook past Subaru diverse e-Boxer-logo’s toe op de zijschermen en op de achterklep.
Naar Nederland?
De carrièrekansen in Nederland van de nieuwe Subaru Impreza e-Boxer worden op dit moment onderzocht. Op dit moment levert Subaru de Impreza alleen met een 1.6i viercilinder boxermotor met 114 pk. Die kost in Nederland 29.595 euro en heeft een CO2-uitstoot van 148 gram per kilometer.























