Een Dacia in het C-segment: binnenkort werkelijkheid!
Dacia Bigster trapt af
Dacia ken je vast van betaalbare en vooral compacte modellen, maar het merk heeft grotere ambities. Dacia kijkt met verliefde ogen naar het C-segment en heeft daar ook diverse modellen voor in petto.
Dacia in het C-segment
Dacia treedt toe tot het C-segment en sneller dan je denkt. De productieversie van de Dacia Bigster vormt een eerste stap in het C-segment. Er volgen nog twee voertuigen, waardoor Dacia zijn winst kan verdubbelen. Meer informatie kan Dacia op dit moment nog niet geven, maar dat er grotere Dacia-modellen gaan verschijnen, dat staat vast.
CMF-B-platform
Tegelijkertijd blijft Dacia ook de kosten verlagen en profiteren van de verdubbeling van het volume van het wereldwijde CMF-B-platform voor alle merken, dat tegen 2030 liefst twee miljoen eenheden zal bereiken. Dacia stapt ook soepel over op EV-technologie in Europa door te pionieren met betaalbare EV-oplossingen. De Dacia Spring is momenteel het enige EV-model van Dacia, maar er volgen nog veel meer elektrische Dacia-modellen.
Verbrandingsmotor blijft ook belangrijk
Toch verliest Dacia de ontwikkeling van conventionele verbrandingsmotoren ook niet uit het oog. Het merk blijft investeren in ICE-technologie. ICE is een afkorting voor de internal combustion engine. Dacia zoekt daarvoor de samenwerking op met Renault Group en Geely.
Onder de noemer ‘Horse-project’ combineren Renault Group en het Chinese Geely hun ICE-activiteiten in een 50-50 entiteit. Dit bedrijf ontwerpt, ontwikkelt, produceert en verkoopt alle componenten en systemen voor ICE- en hybride aandrijflijnen.