“Draaicirkel nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse gelijk aan A-Klasse”
Achterasbesturing met verstelbare stuurhoek
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De huidige generatie, 4.419 mm lange Mercedes-Benz A-Klasse heeft een draaicirkel van 11 meter. De nieuwe S-Klasse – die 5.179 mm lang is – duikt onder de 11 meter. Hoe is dat technisch haalbaar? In gesprek met Magnus Rau, projectleider bij Mercedes-Benz.
Knap staaltje engineering
Een knap staaltje engineering van Mercedes-Benz: de draaicirkel van een S-Klasse gelijktrekken met die van een A-Klasse. Dat is allemaal mogelijk dankzij de achterasbesturing met verstelbare stuurhoek. Mercedes-Benz levert twee systemen: eentje met een verstelbare stuurhoek van 4,5 graden en een systeem met een verstelbare stuurhoek van 10 graden. Beide systemen hebben dezelfde meerprijs: 1.573 euro, inclusief de BTW, zoals je ook hieronder kunt zien.
De draaicirkel
“Met de verstelbare stuurhoek van 4,5 graden bedraagt de draaicirkel 11,9 meter, terwijl dat normaal – dus zonder dit systeem – 12,8 meter is. Je wint in totaal dus 0,9 meter als je dit systeem kiest”, zegt Magnus Rau in een interview met AutoRAI.nl.
Wat is de winst?
Magnus vervolgt: “Alleen met het 10 graden-systeem heeft de S-Klasse een draaicirkel van 10,9 meter, dat is 0,1 meter kleiner dan de draaicirkel van een A-Klasse. Je wint met dit systeem dus 1,9 meter ten opzichte van een S-Klasse zonder achterasbesturing met verstelbare stuurhoek. Boven de 30 km/u is er geen verschil tussen de twee systemen, alleen bij langzamere manoeuvres zijn er echt grote verschillen.”
Twee systemen, hoe zit dat?
Vanwaar twee achterasbesturingsystemen? Rau: “Mensen die de voorkeur geven aan perfecte manoeuvreerbaarheid, kiezen voor het 10 graden-systeem. Mensen met een sportievere rijstijl of een voorkeur voor grotere wielen, opteren voor het 4,5 graden-systeem. De reden waarom we twee systemen aanbieden zit hem dus puur in de banden. Wie grotere wielen wenst, moet het 4,5 graden-systeem hebben. Beide systemen kosten hetzelfde, dus uiteindelijk bepaalt de klant.”
Straatje keren of inparkeren
Het systeem biedt vooral voordelen in steden tijdens bijvoorbeeld straatje keren of inparkeren. Je betaalt dus feitelijk voor extra wendbaarheid. Zelfs in het geval van de S-Klasse met lange wielbasis en vierwielaandrijving wordt de draaicirkel met 1,9 meter gereduceerd tot minder dan 10,9 meter. Ook dat is minder ten opzichte van de A-Klasse.
Toekomstige modellen
Mercedes-Benz is van plan deze technologie ook op toekomstige modellen toe te passen. “Het volgende model met deze technologie wordt ook een limousine”, zegt Magnus zonder dieper in te gaan op het model. Feitelijk laat het zich raden om wat voor model dit gaat: de EQS. Dit wordt een volledig elektrische versie van de S-Klasse met een geheel eigen design.