Dutch delight: Donkervoort D8 GTO-RS
Een auto om als Nederlander trots op te zijn
Donkervoort heeft de nieuwe D8 GTO-RS gepresenteerd. Het model gaat de geschiedenisboeken in als de meest radicale Donkervoort ooit. Een ware Dutch delight.
Extra special edition RS-modellen
De komst van het RS-model werd al begin 2016 wereldkundig gemaakt. Toen werd ook al duidelijk dat Donkervoort veertig exemplaren zou bouwen. Donkervoort zag echter één ding over het hoofd: de vraag was veel groter dan het geplande productievolume. Daarom is besloten om extra special edition RS-modellen te produceren.
[parallex id=”1″]
Koolstofvezelstructuur
Naast de standaard uitvoering – in hoeverre je daar van kan spreken – bouwt Donkervoort tevens een Bare Naked Carbon Edition en een Race Edition. De D8 GTO-RS Bare Naked Carbon Edition wordt in een oplage van vijftien stuks gebouwd en kenmerkt zich door ‘zichtkoolstof’, een techniek waarbij de unieke en herkenbare vezelstructuur van het materiaal zichtbaar blijft.
42 van 65 exemplaren verkocht
Van de Race Edition produceert Donkervoort tien stuks. Deze uitvoering is volledig gericht op circuitgebruik en uitgevoerd met onder meer een (niet voor de openbare weg toegelaten) sequentiële versnellingsbak en zogenoemde trackday features. De Nederlandse sportautobouwer heeft nu van de totale serie van 65 stuks al 42 exemplaren verkocht.
[parallex id=”2″]
Aanpassingen
Hoewel de D8 GTO-RS veel op de reguliere D8 GTO lijkt, zijn er toch grote aanpassingen. Zo heeft de auto een nieuwe (zicht)koolstofvezel bodemstructuur, bestaande uit de bodemplaat en de tunnel. Het interieur kreeg meer functies die aangestuurd kunnen worden via knoppen op het stuurwiel.
“Donkervoort heeft nu 42 van de in totaal 65 exemplaren verkocht”
X-Core productiemethode
Donkervoort past een gepatenteerde X-Core productiemethode van koolstofvezel-componenten toe. Deze vooruitstrevende productiemethode maakt koolstofcomponenten sterker en lichter dankzij een unieke sandwich-schuimtechniek. Ook nieuw: een gloednieuwe wielophanging, een optioneel verkrijgbaar volledig instelbaar race-ABS- en Traction-Control-systeem en een automatische tussengasfunctie. Ook is de RS aerodynamisch verbeterd, waardoor de luchtweerstand ten opzichte van de D8 GTO met ruim 20 procent is gereduceerd.
[parallex id=”3″]
In 2016 bestellen, rijden begin 2018
Donkervoort levert eind 2016 al de eerste exemplaren af. De prijs begint bij 151.173 euro exclusief belastingen en 198.613,73 euro inclusief de BTW en BPM. Bestel je hem in 2016, dan krijg je hem pas in januari 2018. Over het motorvermogen is nog niet gesproken, maar reken op minimaal 294 kW (400 pk). Die power komt van een 2,5-liter vijfcilinder turbomotor van Audi. In de officiële prijslijst wordt gesproken over ‘380++ pk’.