Deze vernieuwde Citroën ë-Berlingo is een elektrisch ruimtewonder
In navolging van de vernieuwde Citroën Berlingo, introduceert Citroën nu de geüpgradede ë-Berlingo. Het model heeft een flinke facelift gekregen, zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant.
Berlingo
Kortgeleden trok Citroën het doek van de vernieuwde bedrijfswagenversie van de Berlingo, nu mogen we de personenvariant zien. Het model heeft een haast compleet opnieuw ontworpen voorzijde met het nieuwe Citroën-logo. De neus is voorzien van de nieuwe designtaal van het Franse merk, die we al eerder zagen op de compacte ë-C3.
Vanbinnen
In het interieur zijn er ook zaken aangepakt. Er is een 10-inch HD-touchscreen, dat hoog gepositioneerd is, waardoor je het makkelijk kunt aflezen en bedienen. Het systeem ondersteunt draadloze Apple CarPlay en Android Auto en toont ook het beeld van de achteruitrijcamera. Achter het stuur bespeuren we een digitaal instrumentarium.
Dakairbag
De airbag zit niet bovenop het dashboard, maar in het dak. Daardoor is er op het dashboard ruimte voor een extra opbergruimte. Het geüpdatete interieur biedt ook twee USB-poorten, een draadloze smartphone-lader en een nieuw stuurwiel met diverse bedieningsknoppen (rijhulpsystemen, telefoon, radio, etc.) en optioneel stuurwielverwarming. Extra comfortabele Citroën Advanced Comfort Seats zijn ook leverbaar.
Afmetingen
De Citroën ë-Berlingo wordt aangeboden in twee lengtevarianten. De standaardversie M (4,40 meter lang) heeft altijd een modulaire stoelopstelling met drie onafhankelijke, verschuifbare en neerklapbare stoelen op de tweede zitrij. De verlengde versie XL (4,75 meter lang) is optioneel leverbaar als zevenzitter met twee extra zitplaatsen op de derde zitrij. Door alle stoelen neer te klappen, inclusief de rugleuning van de passagiersstoel, biedt de ë-Berlingo een volledig vlakke laadvloer met een lengte van 2,70 meter in de M-versie en zelfs 3,05 meter in de XL-versie. De inhoud van de bagageruimte varieert van 775 liter (onder de hoedenplank in de M-versie) tot 4.000 liter met neergeklapte stoelen in de XL-versie. In de cabine van de ë-Berlingo zijn in totaal 27 opbergvakken te vinden met een gecombineerd volume van 186 liter.
LFP-batterij
Ten opzichte van het uitgaande model biedt de vernieuwde Citroën ë-Berlingo een 20% grotere actieradius tot 320 kilometer (WLTP). De aandrijflijn bestaat uit een elektromotor van 136 pk die wordt gevoed door een nieuwe LFP-batterij van 50 kWh.
Dankzij het nieuwe, regeneratieve remsysteem – waarbij de bestuurder keuze heeft uit drie recuperatiestanden met behulp van de schakelpeddels achter het stuurwiel – kan de auto afremmen op de motor. De ë-Berlingo heeft verder drie rijmodi: Eco voor maximale actieradius, Power voor maximale prestaties en Normal. Een warmtepomp om het interieur zonder verlies van batterijvermogen te verwarmen of te koelen is optioneel verkrijgbaar.
De nieuwe Citroën ë-Berlingo is standaard uitgerust met een 11 kW boordlader voor laden met wisselstroom (AC), waarmee de batterij in circa 5 uur van 0-100% volledig is op te laden. Snelladen met gelijkstroom (DC) is mogelijk met een vermogen tot 100 kW, waarbij 30 minuten laden volstaat om de batterij tot 80% op te laden.
Voorjaar 2024
Citroën levert de ë-Berlingo met keuze uit vijf carrosseriekleuren, waaronder de nieuwe Kiama Blue en Sirkka Green, als aanvulling op Kaolin White, Perla Nera Black en Steel Grey. De verkoop start in het voorjaar van 2024. De prijzen beginnen bij 37.940, euro waarmee de vernieuwde Citroën ë-Berlingo 2.980 euro voordeliger is dan voorheen.