Deze Maybach kost een vermogen
Maar zeldzaam is ie wel!
Af en toe valt ons oog op een bijzondere auto die we graag met je delen. Ditmaal een knappe, ultra luxe coupé van Maybach. Wil je deze auto op je oprit hebben staan, mag je flink diep in de buidel tasten. Benieuwd hoe diep? Lees dan snel verder!
Maybach
Vandaag de dag kennen we Maybach van de ultraluxe line-up van Mercedes-Benz. Maar het verhaal van Maybach begint eigenlijk niet bij Mercedes-Benz, maar bij concurrenten BMW en Volkswagen. Zo rond de eeuwwisseling lag de Engelse automarkt op z’n gat. De slechte reputatie van de auto’s zorgde ervoor dat Britse autofabrikanten in zwaar weer belandden. Zo ook Rolls-Royce en Bentley, die het hoofd amper boven water konden houden.
Er zat niets anders op dan de merken te verkopen aan de hoogste bieder. Dat was Volkswagen voor Bentley en Rolls-Royce werd verkocht aan BMW. Mercedes stond dus met lege handen in het segment van de super luxe limousines. Om toch mee te kunnen gaan in die concurrentiestrijd kocht Mercedes het eveneens Duitse Maybach.
Eerste modellen
In 2002 kwamen de Maybach 57 en de Maybach 62. Leuk feitje: de cijfers staan voor het aantal decimeters dat de auto lang is. Beide modellen kregen de dikke V12 die Mercedes toch al op de planken had liggen. Overigens was niet alleen het motorblok van Mercedes, heel kort door de bocht kwam het erop neer dat de Maybach’s in feite een luxere S-Klasse was.
Einde van Maybach
Voordat Mercedes in 2014 Maybach omtoverde tot Mercedes-Maybach, een luxe lijn binnen Mercedes, werd eind 2013 de allerlaatste stand-alone Maybach geproduceerd. Mercedes trok de stekker eruit omdat het amper winst opleverde. Dat had ook wel een beetje te maken dat men eerder koos voor een Mercedes dan een Maybach. Toch heeft het een aantal bijzondere versies op de markt gekomen. Zoals de 62S Landaulet, een open versie van de 62 limousine. Maar ook dit specifieke exemplaar.
Maybach 57S Coupe
Maybach heeft zelf nooit de coupe geproduceerd. Dit werd uitbesteed aan Xenatec. Ondanks dat een andere fabrikant de auto maakte, kocht je als klant wel een officieel Maybach-product. In eerste instantie had Xenatec het plan om 100 stuks van de coupe te bouwen op basis van de 57. Het bedrijf kwam echter niet verder dan 8 exemplaren, waar dit er dus één van is.
Ander kleurtje
Deze 57S is origineel geleverd in Designo blauw en is door Topaz Detailing uit Londen gecoat naar zwart. De originele kleur is nog wel te zien wanneer de motorkap open staat. Verder staat de coupé op 22-inch jetsers van Forgiato. Het proces van hoe de auto van blauw naar zwart is gegaan en de hoeveelheid TLC deze Maybach heeft gekregen, is te bewonderen in onderstaande video van de detailer zelf.
Tekst gaat verder onder de video.
Prestaties
Onder de motorkap ligt een 6,0-liter BiTurbo V12 met 624 pk, de bekende motor van de AMG-modellen van Mercedes, gekoppeld aan een 5-traps automatische versnellingsbak. Een sprintje naar de 100 km/u duurt net iets langer dan 4 seconden en de topsnelheid ligt ver boven de 300 km/u.
Pure luxe
Natuurlijk zijn er de nodige opties die het leven een stuk aangenamer maken. Zo kan je bijvoorbeeld je drankjes gekoeld bewaren in het koelkastje tussen de stoelen achterin. Die stoelen zijn trouwens voorzien van een massagefunctie en ze verwarmd, wel zo lekker als je TV kijkt op de schermen die in de voorstoelen verwerkt zijn. Als bestuurder beschik je over de nodige assistentie, zoals actieve bochtenverlichting, adaptieve cruise control en parkeersensoren, want de bijna 6 meter-lange bolide ergens parkeren wordt een hele opgave. Wel zonde dat de V12 minder te horen is door het dubbele glas…
De prijs
Wat betaal je dan voor de zeer exclusieve Maybach 57S Coupe? Voor deze auto mag je – schrik niet – 907.500 euro aftikken. Daarvoor krijg je wel de volledige onderhoudshistorie van de 8.000 gereden kilometers. Uniek is deze Maybach zeker. Zou jij hem kopen als je het geld had? De auto staat te koop bij AutoLeitner in Alkmaar.