
De Mercedes-Benz EQXX komt 1.000 kilometer ver op één acculading!
Indrukwekkende EV

De Mercedes-Benz EQXX verbruikt volgens het Duitse merk minder dan 10 kWh per 100 kilometer en heeft een realistische actieradius van meer dan 1.000 kilometer. Indrukwekkende cijfers, hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen?
Elektrische Mercedes-Benz
Ook bij Mercedes-Benz zetten ze hun geld volledig in op elektrisch rijden. Met de EQS hebben ze inmiddels een bijzonder indrukwekkende EV in de stal. Die komt namelijk 731 kilometer ver, voordat hij weer aan de lader moet. Maar dat kan beter, vinden ze bij Mercedes-Benz zelf.
Mercedes-Benz EQXX
Maak kennis met de EQXX: een extreem aerodynamische auto die meer dan 1.000 kilometer kan afleggen op één acculading. Het is een onderzoeksauto die op de openbare weg mag rijden, maar gaat niet in productie. Het is wel een voorbode van wat we de komende jaren van Mercedes-Benz mogen verwachten.
Tekst gaat verder onder de foto
Aerodynamisch
De druppelvormige carrosserie doet sterk denken aan de Lightyear One, uit Nederland. De EQXX is ook zo glad als een aal. Hij heeft een bijzonder lage luchtweerstandscoëfficiënt (Cw-waarde) van slechts 0,17. Ook is er veel werk van gemaakt om het voertuiggewicht zo laag mogelijk te houden. Met een gewicht van 1750 kilogram weegt hij aanzienlijk minder dan de EQS (2400 kilogram).
Aandrijflijn
Het accupakket heeft een capaciteit van 100 kWh en volgens het merk verbruikt het model 10 kWh per 100 kilometer. Kortom: hij heeft een range van 1000 kilometer. In het dak zitten 117 zonnecellen, die voor zo’n 25 kilometer extra range per dag kunnen zorgen of de airco en het infotainmentsysteem van stroom kunnen voorzien, zonder dat er stroom uit het accupakket gaat. Bij de juiste laadpaal kan hij in 15 minuten zo’n 300 kilometer range bijladen.
Formule 1
De kennis die Mercedes-Benz in de Formule 1 heeft opgedaan hielp de accuspecialisten om de energieopslag van de EQXX te comprimeren tot een compact formaat. Het accupakket van de EQXX slaat bijna 100 kWh energie op met 50% minder volume en 30% minder gewicht dan dat van de EQS, die ook een accupakket van 100 kWh heeft.
Efficiëntie
Efficiëntie is het toverwoord bij de EQXX. De lage Cw-waarde en gewicht zorgen voor een indrukwekkende actieradius, maar ook de aandrijflijn draagt zijn steentje bij. 95% van de energie die in de accu is opgeslagen komt bij de wielen terecht. Bij een gewone benzineauto wordt slecht 30% van de energie uit benzine omgezet in voorwaartse beweging. De rest verdwijnt als warmte. De efficiënte en compacte elektrische aandrijflijn is goed voor 204 pk.
2024
Mercedes-Benz is van plan om de techniek uit de EQXX vanaf 2024 in daadwerkelijk productiemodellen te stoppen. Volgens het merk past het compacte accupakket eenvoudig in andere en kleinere modellen.
Bekijk ook: Onze eerste kennismaking met de Mercedes-Benz EQS: