
BMW X1: meer SUV, minder crossover

BMW heeft de nieuwe X1 uit ander hout gesneden. De tweede generatie van het kleinste X-model heeft meer kenmerken van een SUV, het interieur is flink hoger en de basisversies hebben voorwielaandrijving.
De huidige BMW X1 heeft de uitstraling van een opgehoogde vijfdeurs hatchback. Een typische crossover dus. De volledig nieuwe BMW X1 is korter en hoger een heeft veel meer de contouren van een typische SUV. Het algehele design sluit ook veel meer aan op dat van de andere BMW X-modellen. Vanuit bepaalde hoeken oogt de X1 als een mini-X5.
De nieuwe BMW X1 vertoont ook overeenkomsten met de 2-serie Active Tourer. Het interieur bijvoorbeeld. Dankzij de MPV-achtige indeling biedt hij veel meer hoofd- en beenruimte dan de huidige versie. Tevens zit je voor- en achterin significant hoger, wat het SUV-gevoel versterkt. Verder is de achterbank op allerlei manieren verschuifbaar en neerklapbaar voor optimale functionaliteit. De inhoud van de kofferbak groeide tot 505 liter (+85 liter).
BMW bouwt de nieuwe generatie X1 op hetzelfde platform als de 2-serie Active Tourer. De kleine SUV is in de basis dus een voorwielaandrijver. In eerste instantie zijn er twee benzine- en drie dieselversies. Het zijn allemaal viercilinders, met vermogens van 150 tot 231 pk. Ze verbruiken gemiddeld 4,1 tot 6,4 l/100 km, met CO2-emissies van 109 tot 149 g/km.
De zuinige BMW X1 sDrive18d valt dit jaar nog in de categorie van 20 procent bijtelling. De BMW X1 sDrive20i en sDrive18d hebben voorwielaandrijving, de rest standaard xDrive-vierwielaandrijving. Het 4×4-systeem is lichter en circa 17 procent efficiënter dan dat van de huidige BMW X1, die op een achterwielaangedreven platform is gebouwd.
De nieuwe BMW X1 wordt medio oktober bij de dealers verwacht.