
BMW M2 CS: jaloersmakend lekker
Nieuwe limited edition op basis van M2 Competition

BMW M GmbH doet autoliefhebbers een groot plezier met de introductie van deze BMW M2 CS. De limited edition – een exact productieaantal noemt BMW niet – komt boven de BMW M2 Competition te staan en biedt nog meer sportiviteit.
Duidelijke verschillen tussen M2 CS en M2 Competition
De verschillen tussen de BMW M2 CS en de BMW M2 Competition zijn duidelijk. De M2 CS heeft veel meer componenten die gemaakt zijn van met koolstofvezel versterkt plastic (CFRP). Denk aan de motorkap met extra koelopeningen, het dak, de frontsplitter, de spoilerrand op de bagageklep (de zogenoemde Gurney) en de diffuser achter (ongelakt koolstofvezel). Ook de veerpootbrug is van CFRP gemaakt. De BMW M2 CS is exclusief in de carrosseriekleur Misano Blau te krijgen.
40 pk cadeau
De BMW M2 CS is ook nog veel krachtiger. Onder de motorkap lepelt BMW een biturbo zes-in-lijn benzinemotor met een vermogen van 450 pk (331 kW). Dat is een stevige 40 pk (29 kW) meer dan in de BMW M2 Competition. Schakelen kan met een handgeschakelde zesbak óf met een zeventraps M DTC-transmissie met dubbele koppeling. Met die automaat duurt de 0-100-sprint slechts 4,0 seconden (handbak: 4,2 seconden). De topsnelheid is afgeregeld op 280 km/u.
Handbak of automaat
De BMW M2 CS laat indrukwekkende prestatiecijfers noteren. Met de optionele 7-traps M DTC transmissie met dubbele koppeling sprint de BMW M2 CS in slechts 4,0 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. Met de handmatig te bedienen zesversnellingsbak – voor het eerst leverbaar in een BMW CS model en zeer goed passend bij de wensen van de doelgroep voor de BMW M2 CS – kost deze sprint 4,2 seconden. De topsnelheid van de BMW M2 CS – deze speciale uitvoering is standaard voorzien van het M Driver’s Pack – is elektronisch begrensd op 280 km/h.
Twee type banden
Voor het eerst op de M2 installeert BMW het Adaptieve M Onderstel. Deze zat voorheen alleen op de M4-modellen van BMW M. Het Adaptieve M Onderstel heeft drie rijprogramma’s, te weten Comfort, Sport en Sport+. Ook staat de M2 CS op Michelin Pilot Sport Cup 2-banden. Vóór meten ze 245/35 ZR 19 en achter 265/35 ZR 19. Zonder meerprijs levert BMW ook Michelin Pilot Super Sport-banden die meer grip op nat wegdek bieden dan de Cup-banden.
ZIE OOK: Autotest – BMW M2 Competition (2019), de leukste BMW M?
Krachtige remmen
De speciale uitvoering is ook uitgerust met M Sportremmen met rode remklauwen (vóór: vaste remklauwen met zes zuigers, achter: vaste remklauwen met vier zuigers) en remschijven met een flinke diameter (vóór 400 mm, achter 380 mm). Optioneel levert BMW de zogeheten BMW M Carbon keramische remmen. Die zijn lichter en beter bestand tegen bijvoorbeeld gebruik op het circuit.
Stoelen van BMW M4 CS
In het interieur gebruikt BMW alcantara-bekleding, koolstofvezel voor de middenconsole en CFRP voor de deurgrepen en de deurbekleding. Bijzonder is dat BMW de stoelen van de M4 CS plaatst in de M2 CS. Deze kuipstoelen zijn met Merino-leder en alcantara afgewerkt en hebben een rood stiksel. Optioneel levert BMW een M Sportstuurwiel met alcantara afwerking en rode 12-uursmarkering.
Komt ook als BMW M2 CS Racing
De nieuwe BMW M2 CS is ook de basis voor de BMW M2 CS Racing, het model waarmee BMW M Motorsport mikt op klanten met aspiraties in de autosport en speciaal het nieuwe Clubsport-segment. Deze versie is leverbaar vanaf 2020. De nieuwe BMW M2 CS is per direct bestelbaar. In Duitsland moet ie 95.000 euro kosten. Reken in Nederland op meer dan 105.000 euro. De M2 Competition is er in Nederland vanaf 99.995 euro.




















