BMW 750i xDrive – Rijtest
Alleen de schietstoel ontbreekt
“Hoe laat het is? Ik check het even op mijn autosleutel”. Bij de nieuwe BMW 7-Serie kan het, en dat is slechts het topje van de ijsberg.
Als autojournalist ben je stiekem best verwend. Je rijdt regelmatig in de nieuwste en mooiste auto’s. Het gebeurt dan ook niet vaak dat een auto je nog écht versteld doet staan. De BMW 7-Serie lukt het. Want, als je het kunt bedenken, dan zit het in de 7-Serie. Een 3D-camera? Jup. Een ingebouwde tablet om alles mee te bedienen? Check. Een autosleutel die net zo goed kan doorgaan als een smartphone? Uiteraard. Schietstoel? Nee, díe niet. Een massagestoel uiteraard wel, vier stuks zelfs.
[gallerij-1]
Barstensvol tech
De BMW 7-Serie zit barstensvol tech. Rondom de auto zorgen camera’s voor een beeld rond de auto, dat kennen we al. Maar BMW gaat verder en maakt zelfs een 3D-weergave, waardoor je op het scherm als het ware om de auto heen kunt lopen. Zo kun je precies de obstakels om de auto heen bekijken. Leuk als je zelf wilt parkeren, maar niet nodig. Door de parkeerknop ingedrukt te houden, parkeert de 7-Serie geheel zelfstandig in. Zelfs gas- en rempedaal bedient de BMW zelf.
[video-1]
Gebarenbediening
Het bedienen van de radio of mediaspeler doe je met gebarentaal. Het zogenoemde Gesture Control bedien je door bijvoorbeeld met twee vingers naar het systeem te wijzen voor ‘volgende’, of met je vinger een rondje te draaien voor het volume. Als je eenmaal weet waar je je hand moet houden, werkt dit bijzonder goed. Ondertekende betrapt zichzelf zelfs nog eens op het maken van gebaren in zijn eigen auto. Dat werkt helaas niet.
[parallex-2]
Ingebouwde luchtverfrisser
Tussen de twee achterstoelen, die beide een massagefunctie hebben, zit een armsteun met ingebouwde tablet. Hiermee bedienen de passagiers alles van de raamverduistering tot de geur van de ingebouwde luchtverfrisser. Alle lucht dat door de roosters naar binnen stroomt is geïoniseerd. Dankzij deze positief geladen deeltje vermindert het stof in de lucht, waardoor het gezonder is om te ademen.
[gallerij-2]
Kloppende hart
Door alle tech en gadgets vergeet je bijna aandacht te schenken aan het kloppende hart van de 7-Serie. De 750i xDrive is voorzien van een 4,4-liter benzinemotor én vierwielaandrijving. De V8 met twee turbo’s produceert 330 kW (450 pk) en 650 Nm koppel. Daarmee schiet de sedan in 4,4 seconden van 0 naar 100 km/u. Dat is evensnel als een BMW M5! Niet gek voor een kolos van 1.845 kg. Dat gewicht is net zo indrukwekkend als je nagaat wat er allemaal op en in de auto zit. Door de toepassing van lichtgewicht materialen zoals koolstofvezel weegt de 7-Serie evenveel als bijvoorbeeld een BMW X4.
[parallex-1]
V8-geroffel
Accelereren en cruisen doet de achtcilinder in alle stilte. Tot je het gaspedaal naar de bodem trapt, dan hoor je heel duidelijk de V8-roffel. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Gelukkig worden de cijfers in de headup-display rood wanneer je te hard rijdt, dit doe je anders ongemerkt heel frequent.
[gallerij-3]
Prijzen BMW 7-Serie
De BMW 7-Serie is leverbaar voor prijzen vanaf 93.500 euro. Dan rij je de Plug-in Hybride met 15 procent bijtelling bij zakelijk gebruik. De 750i xDrive waarin wij reden staat in de prijslijst vanaf 132.353 euro. De ultieme BMW 7-Serie, de M760Li xDrive, komt er ook nog aan!