Benieuwd naar Lexus in 2026? Kijk dan snel verder
Lexus presenteert LF-ZC en LF-ZL
Het doel van Lexus is om tegen 2030 uitsluitend batterij-elektrische auto’s (BEV) te leveren in Europa en tegen 2035 wereldwijd. Daarvoor introduceert Lexus een volledig nieuwe modulaire voertuigstructuur. Benieuwd naar de toekomst van Lexus? Kijk dan even verder, want het merk presenteert twee nieuwe modellen: de LF-ZC – een volledig elektrisch conceptmodel van een sedan die in 2026 verschijnt – en de LF-ZL – de visie van Lexus voor een grote, volledig elektrische SUV.
Lexus LF-ZC
De Lexus LF-ZC symboliseert het elektrificatietraject van Lexus. Kenmerken zijn een slanke, gestroomlijnde carrosserie, een laag zwaartepunt en een ruim interieur.
SPECIFICATIES LF-ZC
- Lengte: 4.750 mm
- Breedte: 1.880 mm
- Hoogte: 1.390 mm
- Wielbasis: 2.890 mm
- Luchtweerstandscoëfficiënt: minder dan 0,2 (doelstelling)
Lexus LF-ZL
De Lexus LF-ZL biedt een kijkje in een toekomst waarin ‘mens en mobiliteit naadloos zijn geïntegreerd in de maatschappij’, belooft Lexus. De auto baseert zich op aanwijzingen die de bestuurder geeft en de gewoonten die hij heeft. De auto kan gepersonaliseerde suggesties doen om ongeëvenaarde interactie te bevorderen.
SPECIFICATIES LF-ZL
- Lengte: 5.300 mm
- Breedte: 2.200 mm
- Hoogte: 1.700 mm
- Wielbasis: 3.350 mm
Arene OS-interface
Beide conceptauto’s zijn voorzien van een volledig digitale cockpit. De nieuwe software van de Arene OS-interface maakt functie-updates mogelijk om gelijke tred te houden met de ontwikkeling van veiligheidssystemen en multimediafuncties.
Steer-by-wire
Bij de ontwikkeling van de volgende generatie BEV’s wil Lexus het rijplezier dat deze modellen bieden vergroten, waardoor de bestuurder zich helemaal één voelt met zijn Lexus. Daarvoor benut Lexus de natuurkundige massatraagheid van BEV’s en combineert dat met DIRECT4-vierwielaandrijving (waarmee de huidige RZ 450e al is uitgerust) en steer-by-wire.
Designthema
Het designthema, dat Lexus ‘Provocative Simplicity’ noemt, vertegenwoordigt de evolutie van de identiteit van Lexus. Het designteam gaf prioriteit aan aerodynamica en paste kenmerken en structuren toe die kenmerkend zijn voor BEV’s.
De conceptauto’s hebben een slank silhouet, met een lage motorkap en een naar achter smaller wordende cabine.
De vormen van de carrosserie lopen vloeiend over van het front via de flanken van de auto naar de achterbumper.
Het interieur
Doordat de inzittenden voorin laag en ver naar voren zitten, hebben zij een gevoel van ruimte in het interieur. De volledig vlakke vloer en het panoramische dak zorgen voor een extra ruimtelijk gevoel in het open interieurontwerp, dat vanaf buiten niet zichtbaar is.
Bedieningsfuncties die gewoonlijk verspreid zijn over een groot deel van de cockpit, zijn verenigd in digitale pads binnen handbereik van de bestuurder. Functies met betrekking tot keuze van de rijmodus, veiligheid en bestuurdersassistentiesystemen (ADAS) bevinden zich op de linkerpad. Comfortfuncties als audio, climate control, telefoon en AI-functies zijn aan de rechterkant gegroepeerd.
Het ‘ogen-op-de-weg’-principe wordt ondersteund door de projectie van informatie op de voorruit, zoals een head-up display. De conceptauto’s zijn ook voorzien van digitale buitenspiegels, zodat de bestuurder zijn aandacht slechts minimaal van de weg hoeft te halen om de situatie rondom de auto waar te nemen.
Een ultrabreed scherm voor de voorpassagier is te gebruiken als open platform voor entertainment en diverse mobiliteitstoepassingen.
Bamboo CMF CONCEPT
Lexus presenteert op de Japan Mobility Show ook de Bamboo CMF Concept. Hiermee illustreert Lexus zijn inspanningen om zijn duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG) te realiseren. Daarbij ligt de nadruk op circulair gebruik van grondstoffen, maar wil Lexus klanten ook een nieuwe ervaring bieden op het gebied van verfijnd design.
In lijn met de SDG-filosofie van Lexus is bamboe het kenmerkende materiaal in de conceptauto. Het dient als voorbeeld van de toewijding van het merk aan efficiënte recycling van waardevolle natuurlijke grondstoffen. Bamboe combineert snelle groei met blijvende schoonheid. Daarom is bamboe al eeuwenlang hét materiaal voor de Japanse bouw en ambachten.
Bamboe is op diverse manieren in het ontwerp van de Bamboo CMF Concept verwerkt. Bamboevezels en geweven stoffen zijn bijvoorbeeld gebruikt voor decoratieve elementen die ‘spelen’ met het omgevingslicht.
Lage luchtweerstand
Doordat een motorcompartiment overbodig is, hadden de ontwerpers de vrije hand voor zowel aerodynamica als esthetiek. De auto heeft een beoogde luchtweerstandscoëfficiënt (Cd) van minder dan 0,2, mede dankzij de lage neus, die ook zorgt voor goed zicht vanuit de auto.
Lexus streeft voor de volgende generatie BEV’s naar een actieradius die ongeveer twee keer zo groot is als die van de huidige BEV’s. Dat wil het bereiken met prestatiegerichte (prismatische) batterijen en verhoogde efficiëntie. Het doel is om de zorgen van automobilisten over te weinig actieradius weg te nemen.
Verbeterde aerodynamica en gewichtsreductie verhogen de efficiëntie, waardoor de batterij langer meegaat. De platte vorm van de batterij geeft autodesigners een grote flexibiliteit bij het ontwerp. Dat resulteert in een aantrekkelijk design en zorgt ook voor een laag zwaartepunt, wat de rijdynamiek verbetert. Een hogere energiedichtheid is bereikt door de batterijstructuur eenvoudiger en compacter te maken.
Personalisatie
Het stemherkenningssysteem van de volgende generatie maakt gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) om service te bieden die lijkt op de dienstverlening van een attente, servicegerichte assistent die snel reageert op opdrachten en vragen, en ook nuttige suggesties doet. Met zelflerende functies voor software op maat past de auto automatisch de optimale instellingen toe voor elke specifieke bestuurder – elke keer dat die met de auto rijdt.
Het systeem gaat verder dan de conventionele navigatiehulpmiddelen. Het adviseert over de route en de rijmodus, in lijn met de voorkeuren van de bestuurder en op basis van zijn dagelijkse gedrag en zijn stemming van het moment.
Doordat het systeem de rijgegevens opslaat, kan het ook een gepersonaliseerde rijervaring bieden. De AI Butler signaleert niet alleen de persoonlijke kenmerken van de bestuurder(s), hij herkent ook specifieke voorkeuren waarvan de desbetreffende bestuurder zich misschien niet eens bewust is.
Toepassing van het nieuwe Arene OS zal een ongekende impact hebben op de rijdynamiek. In een auto kan het rijeigenschappen, geluiden en trillingen van heel andere auto’s nabootsen – daardoor kan de bestuurder de rijbeleving afstemmen op zijn persoonlijke voorkeur.
De combinatie van steer-by-wire en over-the-air (OTA) software-updates maakt het mogelijk om instellingen vanuit de virtuele ruimte naar de echte wereld over te brengen. Klanten kunnen via de steer-by-wire-technologie in hun eigen auto deelnemen aan e-sports en vervolgens hun voorkeursinstellingen via OTA overnemen om ze in de praktijk óók te ervaren.
Modulaire structuur
De volgende generatie BEV’s van Lexus krijgt een nieuwe modulaire structuur, waarmee de carrosserie uit drie delen is opgebouwd: voor, midden en achter. Dit is mogelijk dankzij ‘gigacasting’, een proces dat een veel grotere vormvrijheid biedt. Verder vergroot de integratie van componenten de carrosseriestijfheid. Dat draagt bij aan de dynamiek van de auto.
Door de batterij in de middensectie te plaatsen hebben het gewicht en de afmetingen van de batterij geen structureel effect op de voor- en achtersectie. Het maakt ook eenvoudige integratie van ontwikkelingen in de batterijtechnologie mogelijk. Dat helpt toekomstige ontwikkelingen te versnellen.
Het productieproces maakt gebruik van een zichzelf voortbewegende assemblagelijn die het mogelijk maakt dat de auto’s zelfstandig door elke productiefase bewegen. De auto kan zichzelf besturen zodra die is voorzien van accu, motor, wielen en draadloze terminalcomponenten. Het elimineren van transportbanden uit de productielijn maakt een flexibelere indeling van fabrieken mogelijk, verkort de doorlooptijd voor massaproductie en bespaart investeringskosten.