Autotest – Volkswagen Golf GTI (2021), hoe goed is ie?
Rebels uiterlijk maar geldt dat ook voor zijn karakter?
Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
De nieuwe Volkswagen Golf GTI heeft 15 pk meer dan zijn voorganger. Hij is ook een fractie sneller. Dat voelt niet zo dankzij een verfijnd onderstel dat het ruigere randje temt. Met andere woorden je kan in de nieuwe GTI meer tempo maken met minder stuurmanskunst.
Rebelse broertje van Volkswagen Golf
Het rebelse broertje van de Golf is terug van weggeweest. Het is de GTI, nu op basis van de achtste generatie van de Golf die vorig jaar is uitgebracht. Met 245 pk levert hij meer vermogen dan ooit. Hij sprint van 0-100 km/uur in 6,2 seconden. Prima cijfers. De nieuwe Golf GTI is absoluut rap. En het uiterlijk verraadt op subtiele wijze de potentie van aandrijflijn en onderstel.
Golf GTI kenmerken
Felrode biezen aan de voorzijde, stoere honingraatgrille, verlaagde wielophanging, rode remklauwen, verchroomde dubbele uitlaat. Echt álles ademt GTI. De LED-verlichting is uniek voor de GTI. Ook daaronder de brede lichtstrip aan de voorzijde en de spectaculaire LED-mistlampen in de honingraatgrille (optioneel).
Volkswagen Golf GTI (2021) – Hittegolf! – REVIEW – AutoRAI TV
GTI ruitjespatroon op de stoelen
Rode biezen op dashboard en in de bekleding geven ook in het interieur de GTI-boodschap af. Dat geldt ook voor de deels stoffen stoelbekleding in een ruitjespatroon. Dat doet denken aan de bekleding van de oer-GTI van eind jaren zeventig op basis van de eerste generatie van de Volkswagen Golf. Met zijn 1,6-liter motor van 110 pk was dat een van de eerste sportieve hatchbacks. Dit model kan je zien als grondlegger van het segment van de hot hatch, waar veel andere merken later insprongen.
Waar is de golfbal?
Een ding ontbreekt eigenlijk als je spreekt van kenmerkend GTI-design uit vroeger dagen. Die eerste Volkswagen Golf GTI had een pookknop in de vorm van een golfbal. In de achtste generatie is niet eens meer sprake van een pook. Je bedient de automatische transmissie met een tuimelschakelaar. En ja daar is moeilijk nog een golfballetje op te knutselen.
Rap reagerende DSG-automaat
Een kniesoor die tegenwoordig nog op de vorm van een pook let, nu automaten het heft in handen lijken te nemen. De transmissie met dubbele koppeling en zeven versnellingen in de GTI schakelt naadloos automatisch. Dat lijkt zelfs nog sneller en alerter te gaan dan bij andere Volkswagens met deze DSG-automaat. Vooral het oppakken vanuit stilstand bij gas geven is opvallend rap.
De wereld van rijmodi
De reactie op het gaspedaal verandert met de gekozen rijmodus. Het menu omvat de standen Sport, Comfort, Eco en Individual. Die laatste kies je om zelf de gasreactie, het moment van schakelen en de hardheid van het onderstel in te stellen(mits het optionele elektronische dempingssysteem aanwezig is).
‘Sport’ hoort bij de GTI
Sport past bij het karakter van de Volkswagen Golf GTI. Eerlijk gezegd is hij in deze stand niet eens bruut en wild. Hij schakelt bij normaal rijden nog altijd onder de 3.000 toeren per minuut, terwijl dat in Comfort en Eco bij bijna onnatuurlijke lagere toerentallen gebeurt. Het zal ermee te maken hebben dat daarmee in de officiële verbruiks- en emissiemetingen voor de typegoedkeuring zo laag mogelijke waardes worden gehaald.
“Dit model kan je zien als grondlegger van het segment van de hot hatch.”
Meer dan genoeg vermogen
De 2,0-liter TFSI motor levert al vanaf vrij lage toerentallen veel trekkracht. Bij doortrekken nog meer, maar vaak is dat extraatje niet nodig om vlot in ons toch wel drukke verkeer vooruit te komen. Je hebt kortom meer dan genoeg reserve. Stevig toeren maken leidt daarbij alleen maar tot meer brandstofverbruik.
GTI met sportstoelen
Vering en schokdemping zijn steviger dan bij de gewone Volkswagen Golf maar niet zo hard dat het oncomfortabel wordt. De stabiliteit in bochten is prima. Ook bij zeer hoge snelheden blijft hij neutraal de weg volgen en zit je lekker stevig in de sportstoelen met hoge zijwangen. Die zijn overigens standaard niet elektrisch verstelbaar.
“Je merkt duidelijk dat de meerprijs is gestopt in motor, aandrijflijn en onderstel.”
Overdadigheid? Echt niet!
Sowieso blinkt de GTI niet uit door een overdaad aan extra’s. Je merkt duidelijk dat de meerprijs is gestopt in motor, aandrijflijn en onderstel om toch vooral dat sportieve rijkarakter te bieden dat een GTI siert. Je kiest deze auto om het rijden niet om een overdaad in design en uitrusting.
Compleet in veiligheidssystemen
De uitrusting van een Golf is overigens behoorlijk compleet. Het arsenaal aan veiligheids- en bestuurdersassistentiesystemen is in de basis al omvangrijk. Om niet in een opsomming te vervallen: kijk even op de website van Volkswagen.
VW Golf met Car2X
Een ding willen we hier toch vermelden. Uniek op de Golf is Car2X. Dit slimme systeem communiceert met de auto’s en wereld om je heen en waarschuwt je voor obstakels onderweg. Een gevaarlijk kruispunt, rood stoplicht of wegwerkzaamheden: je Golf kan verder vooruit kijken dan jij en vertelt je wat je kunt verwachten. Ook hulpdiensten signaleert het systeem. Nog voordat je de sirenes kunt horen, ben jij dankzij Car2X al op de hoogte.
De prijs is:
De Volkswagen Golf GTI is er vanaf 50.990 euro. De versie die je hier ziet heeft 19 inch wielen, de grootste die mogelijk zijn. Daarvoor betaal je 1.342 euro extra.