Autotest – vernieuwde Mazda 2 (2020)
Kan de compacte Mazda nog een paar jaar vlammen?
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Mazda behaalde afgelopen jaar in ons land het beste verkoopresultaat sinds 2003. De Mazda 2 speelde daarbij een belangrijke rol als tweede bestverkochte model, terwijl die al bijna zes jaar oud is. Best knap, maar succes is niet oneindig, weten ze bij Mazda. En dus is de ‘2’ nu op allerlei punten vernieuwd.
Positie in de markt
De ‘2’ is het kleinste model van Mazda en behoort tot de bestverkochte autosoort in Europa. Hij is vier meter lang en valt in het zogenoemde B-segment met allerlei sterspelers die vechten om een stukje van de taart. Denk aan de Volkswagen Polo, Ford Fiesta, Opel Corsa, Renault Clio en Peugeot 208 waarmee de Mazda 2 concurreert.
De huidige generatie Mazda 2 kennen we al sinds 2014 en is daarmee de ‘oudste’ van bovengenoemde concurrenten, die de afgelopen jaren stuk voor stuk vervangen zijn door een nieuwe generatie. Dat geldt dus niet voor de Mazda 2. Die mag nog even door. Logisch, gezien de verkoopresultaten van de afgelopen tijd.
Wat is nieuw?
Het ‘Italiaanse’ design was al een sterk punt van de Mazda 2, maar dat is nu op details verfijnd. De grotere grille is in lijn met die van andere Mazda-modellen. We zien nieuwe led-koplampen en achterlichten, nieuwe 16-inch lichtmetalen wielen en hier en daar wat chroomwerk voor meer elegantie.
Binnenin zijn allerlei kwaliteitsverbeteringen doorgevoerd, het is stiller aan boord en de voorstoelen hebben een nieuw ontwerp. De Mazda 2 is nu rijker uitgerust en afhankelijk van de uitvoering voorzien van Apple CarPlay en Android Auto, 360 graden parkeercamera, led-koplampen en een hoop nieuwe veiligheidsfuncties.
Misschien wel het belangrijkste nieuws zit onder de motorkap. De twee leverbare benzinemotoren zijn nu standaard voorzien van mild-hybrid techniek, waarbij een klein elektromotortje en terugwinning van energie zorgt voor een lager brandstofverbruik. Met een CO2-uitstoot van 94 g/km voor de 75 pk én 90 pk benzineversie scoort de vernieuwde Mazda 2 uitstekende waarden in deze klasse.
LEES OOK: Autotest – Mazda 3 Hatchback (2019)
Wat valt op?
Mazda is een eigenwijs automerk met geheel eigen visie. De Japanse fabrikant doet veel dingen anders dan de rest en dat zie je ook bij de Mazda 2. Onder de motorkap ligt geen pruttelende driecilindermotor, maar een 1,5-liter viercilinder zónder turbo. Ongebruikelijk tegenwoordig.
Mazda wil ook dat je extra betrokken bent bij het rijden en zo min mogelijk wordt afgeleid. Dat begint al bij de actieve zithouding achter het stuurwiel. Daarnaast werkt de touchscreen van het multimediasysteem alleen als je stilstaat. Tijdens het rijden is het systeem alleen via de bedieningsknoppen tussen de voorstoelen te bedienen. En die werken zodanig intuïtief, dat je niet hoeft te kijken en je ogen op de weg kunt houden.
Verder heeft Mazda het interieur een hoogwaardige uitstraling meegegeven. We zien een strak dashboard met mooie materialen en een naadloze afwerking, maar zonder te overdrijven om het betaalbaar te houden voor de massa.
Hoe rijdt de Mazda 2?
Heerlijk, we kunnen niets anders zeggen. Mazda is een van de weinige merken die een comfortabel, niet-instelbaar onderstel weet te combineren met een heel fijn stuurgevoel. Met precies de juiste tegendruk en zonder gevoelloze middenstand, blijkt tijdens de testrit in Griekenland.
Je zit ook lekker, je bent betrokken bij het rijden, de versnellingsbak schakelt soepel. Allemaal eigenschappen die ook al opvielen bij de nieuwe Mazda 3 en Mazda CX-30, maar dan in een compactere auto.
Verder heeft ook de motor een aandeel in het prettige rijgedrag. De Mazda 2 is weliswaar geen stoplichtsprinter, maar die 1.5 viercilindermotor kruipt wel heel mooi lineair in de toeren. Een beetje ‘oldschool’ in deze tijd met steeds kleiner wordende turbomotoren, maar zeker niet minder prettig.
Is ie een beetje praktisch?
Verwacht niet te veel van de Mazda 2 op het gebied van ruimte. Het is niet de grootste in deze klasse en dat merk je bijvoorbeeld in de breedte en op de achterbank. Voor volwassenen met een bovengemiddelde lengte is het best krap achterin, zo eerlijk moeten we zijn.
Over de bagageruimte hebben we niets te klagen en bovendien wordt de Mazda 2 standaard geleverd als vijfdeurs. Prettig als je de kinderen achterin in de gordel moet zetten.
LEES OOK: Interview Mazda-CEO over accupakketten: “Als mensen zich dit nu eens realiseren”
Hoeveel kost ie?
De vernieuwde Mazda 2 staat al in de Nederlandse showrooms voor prijzen vanaf 17.490 euro. Voor dat bedrag heb je een 75 pk sterke basisuitvoering zonder airco (optie 750 euro).
De volgende versie op de prijslijst is de 90 pk-versie in de uitvoering Comfort. Die is er vanaf 18.690 euro en wel standaard uitgerust met airco. Kies dan ook het Connect & Design-pakket (+1.000 euro), want dan krijg je het multimediasysteem, privacy glass en wat andere interessante dingen.
Na de Comfort volgt de Luxury. Voor prijzen vanaf 21.990 euro heb je standaard automatische airco, multimediasysteem met alles erop en aan, stoelverwarming, stuurverwarming, 16-inch lichtmetalen wielen en nog veel meer.
De Signature is de meest luxe Mazda 2. Deze kost 24.490 euro en heeft zaken als lederen bekleding, adaptieve koplampen, head-up display, 360 graden parkeercamera en een uitgebreid pakket van veiligheid- en assistentiesystemen.
Conclusie?
De vernieuwde Mazda 2 is een aanrader voor automobilisten die niet per se op zoek zijn naar ruimte, maar wel waarde hechten aan rijgedrag, design en kwaliteit. Samen met de uitrusting, motorprestaties en bewezen betrouwbaarheid is de Mazda 2 één van de beste keuzes onder de 25.000 euro.
Tevens blijkt de Mazda 2 een prima optie als je bewust zuinig wilt rijden. Zonder heel erg je best te doen, kun je een praktijkverbruik van zo’n 1 op 20 halen. Netjes voor een auto van dit type.
Wel jammer dat de Mazda 2 (vooralsnog) niet leverbaar is met een automaat. Die stond tot voor kort nog op de prijslijst. Wellicht wordt die later alsnog aan het aanbod toegevoegd.