achtergrondafbeelding

Autozoeker

Mazda Mazda2

Als we de lijn van voorgangers volgen, dan komen we voor de Mazda2 bij de bolle 121 uit. Een meer directe voorganger is echter de Demio. Dat was een hoge hatchback met MPV-achtige trekjes en wordt daarom ook wel gezien als de grondlegger van B-segment-MPV’s. De auto was vooral een hit in thuisland Japan, maar ook hier in Nederland wist men goede verkopen neer te zetten. Lees verder

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

Als we de lijn van voorgangers volgen, dan komen we voor de Mazda2 bij de bolle 121 uit. Een meer directe voorganger is echter de Demio. Dat was een hoge hatchback met MPV-achtige trekjes en wordt daarom ook wel gezien als de grondlegger van B-segment-MPV’s. De auto was vooral een hit in thuisland Japan, maar ook hier in Nederland wist men goede verkopen neer te zetten.

Vroege hybride
De tweede generatie Demio kennen we buiten Japan beter als de eerste generatie Mazda2. De kenmerkende hoge hatchbackvorm bleef behouden. Door de samenwerking met Ford die Mazda destijds nog had, deelde de 2 zijn basis met Fords Fiesta en (Europese) Fusion. Een opvallende uitvoering was de alleen in Japan leverbare e-4WD met hybridetechniek. De in principe voorwielaangedreven auto kreeg dan elektromotoren die de achterwielen aandreven. Dit werd gedaan om voor meer tractie te zorgen en niet zozeer voor een beter brandstofverbruik zoals tegenwoordig.

Mazda2 helemaal nieuw
In 2007 gooide Mazda het met de 2 over een andere boeg. De hoge carrosserie werd vervangen door die van een conventionele compacte hatchback. Een nieuwe variant was de sedanversie, die in Europa echter niet werd geleverd. Voor de in 2014 geïntroduceerde derde generatie ging men verder op de ingeslagen weg, waarbij de sedanversie wederom aan Europa voorbij gaat. Voor het eerst staat de auto niet meer op een basis van Ford, maar op een eigen platform dat ook voor de CX-3 wordt gebruikt.

Samenwerking met Toyota
Met behulp van enkele subtiele facelifts wordt de derde generatie Mazda2 nog altijd actueel gehouden. Hij oogt ook nog altijd niet verouderd. Toch kwam er in 2022 een volledig nieuw model bij: de Mazda2 Hybrid. Die wordt als een afzonderlijk model gepositioneerd en is eigenlijk een Toyota Yaris met andere logo’s. In 2023 volgde alweer een subtiele facelift, die de Mazda 2 Hybrid iets meer eigen identiteit geeft. Via deze samenwerking met Toyota kan Mazda alsnog een hybride hatchback op het niveau van de 2 aanbieden. Deze samenwerking komt overigens niet helemaal uit de lucht vallen. Onder meer in de VS is het bijvoorbeeld juist andersom: de Noord-Amerikaanse Toyota Yaris is eigenlijk gewoon een Mazda2 met Toyota-logo’s.

Technisch

Motortype benzine, 4-cilinder lijn
Cilinderinhoud 1.496 cm³
Max. vermogen 55 kW (75 pk)
Bij 6.000 tpm
Max. koppel 135 Nm
Bij 3.800 tpm
Aandrijving voorwielen
Remmen v/a gev. schijven/trommels
Draaicirkel 10,1 m
Vermogensrange 55 tot 85 kW

Algemeen

Transmissie 5MT
Carrosserietype 5-drs. hatchback
Euro NCAP 5 sterren
Marktintroductie maart 2015
Laatste facelift maart 2023
Niet meer leverbaar sinds maart 2023
Garantie 3 jaar
Vanafprijs € 15.990
Bijzonderheden De Mazda2 is niet meer leverbaar met een dieselmotor.

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 185/65 R15
L x B x H 4.060 x 1.695 x 1.495 mm
Wielbasis 2.570 mm
Massa leeg 945 kg
Max. aanh. gew. 900 kg
Inh. bag. ruimte. 280 l
Tankinhoud 44 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 4,7 l/100km
CO₂-emissie 110 g/km
Energielabel C

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 12,1 s
Topsnelheid 171 km/u