Autotest – Maserati Ghibli Hybrid (2021), met viercilinder!
Tandje eraf in uitstoot, tandje erbij in rijplezier
Maserati stopt in de Ghibli Hybrid een viercilinder benzinemotor met een beetje elektrische ondersteuning. Dat is goed voor gefronste wenkbrauwen bij merkfans. Presteert dat viertal genoeg? Is het geluid een Maserati-waardig?
Lagere CO2-emissie goed voor portemonnee
Alle autofabrikanten moeten de CO2-uitstoot omlaag zien te krijgen. Zo is dat jaren geleden al bepaald in de Europese unie. Hybrides en Plug-in Hybrides worden in de strijd gegooid, en elektrische modellen. Hoe lager de uitstoot, hoe beter voor milieu en ook portemonnee. Bij nieuwe auto’s is de hoogte van de fiscale heffing BPM immers gerelateerd aan de CO2-uitstoot.
Maserati Ghibli Hybrid treffend voorbeeld
Minder uitstoot scheelt soms veel geld. De Maserati Ghibli Hybrid is een treffend voorbeeld. Die is er vanaf 92.100 euro, voor circa 30.000 euro minder dan de V6 Turbo. Die levert weliswaar 20 pk meer vermogen. Je kunt je echter afvragen of die paardenkrachten de meerprijs waard zijn.
Wringen en schuren?
Maar een 2,0-liter viercilinder in een Maserati? Dat wringt en schuurt gevoelsmatig toch wel een beetje. Lever je dan toch niet veel in als het gaat om rijbeleving? Dat valt nog te bezien, want met de komst van de Ghibli Hybrid is de Diesel van het toneel verdwenen en een diesel in een Maserati schuurt toch ook bij een echte Maserati-liefhebber.
Ghibli Diesel exit
Eerlijk gezegd is de Ghibli Hybrid een goede vervanger voor de dieselversie als het gaat om rijplezier. De viercilinder benzinemotor produceert een moddervette brom met een hees ondertoontje. In de rijstand sport staat een klepje in het uitlaatsysteem open, waardoor het geluid nog nadrukkelijker klinkt.
Prestaties?
De klank van de vierpitter past bij Maserati. Sound gaat ook samen met prestaties, op papier al. Want de V6 Turbo doet de sprint van 0-100 km/uur in 5,5 seconden, de Hybrid in 5,7. Het verschil is miniem en in de praktijk niet merkbaar. Vooral omdat de Hybrid bij zeer lage toeren veel van zijn trekkracht levert. De aandrijflijn levert een maximaal vermogen van 330 pk en een koppel van 450 Nm, dat beschikbaar is vanaf slechts 1.500 tpm.
Geheim: de e-Booster
De 2,0-liter viercilinder turbomotor heeft een extra elektrische supercharger (e-Booster). Het is de eerste van een nieuwe generatie aandrijflijnen. De accu voor de 48V hybride-ondersteuning en voor de e-Booster is achterin de auto gemonteerd voor een betere gewichtsverdeling. De Ghibli Hybrid weegt bovendien ongeveer 80 kg minder dan de diesel.
Ghibli Hybrid herkenbaar aan blauwe accenten
De Ghibli Hybrid is direct herkenbaar aan de blauwe kleuraccenten. Aan de buitenzijde is de blauwe kleur te vinden op de drie iconische luchtinlaten aan de zijkanten, op de remklauwen en op de bliksemschicht in het ovaal op de achterste dakstijl waarin de drietand is opgenomen. Dezelfde blauwe kleur komt ook terug in het interieur, met name op de geborduurde naden van het leer.
Ghibli uiterlijk vernieuwd
De Ghibli Hybrid beschikt ook over nieuwe stijlkenmerken, waaronder de nieuwe grille met dwarsverbindingen in de vorm van een stemvork die ook gelijkenissen vertoont met het Maserati-logo. Aan de achterzijde van de auto hebben de lichtunits een boemerangachtig profiel dat is geïnspireerd op de Maserati 3200 GT.
Nieuw: Maserati Connect
In de Ghibli Hybrid debuteert het nieuwe Maserati Connect-programma. Het systeem zorgt niet alleen voor het updaten van de softwarepakketten, maar voert ook checks uit op de auto en monitort de Safety Security-diensten in noodgevallen.
Groter touchscreen
Het Maserati Intelligent Assistant multimediasysteem is van de nieuwste generatie. Het systeem maakt gebruik van digitale input van Android Automotive. Het HD-scherm van het multimediasysteem heeft nieuwe graphics gekregen. De diameter is vergroot van 8,4 naar 10,1 inch. Bovendien heeft de Ghibli Hybrid een instrumentenpaneel met digitale features en nieuwe graphics.
Conclusie
Maserati koestert zijn design. Je ziet het bij de Ghibli. Nooit radicaal op de schop gegaan, enkel geëvolueerd en daarmee met zijn tijd meegegaan. Het uiterlijk is sportief maar niet schreeuwerig. Hoewel? Geef je gas, ook bij deze Ghibli Hybrid, dan krijgt het gepolijste een rauw randje.
Over comfort gesproken, dat is wellicht de grootste traktatie van de Ghibli. De stoelen zitten geweldig, helemaal als je alle opties aankruist. Zoals verwarming en ventilatie, of de elektrische verstelbare pedaalunit. Leer is standaard maar niet het leer dat je in deze testversie ziet op stoelen en dashboard. Het is van hoge kwaliteit en zeer zacht aanvoelend en heet Pienno Fiore Natural. De optie is bijna vijf mille, maar dan heb je ook wat. Eigenlijk mag dan de met alcantara beklede hemel niet ontbreken: dik 1.700 euro.
Het aankruisen gaat verder. Een Bowers & Wilkins Surround Sound System met 15 speakers van iets meer dan 2.700 euro. Veel geld, maar ook hoogwaardig geluid. De glanzend carbon afwerking van het interieur met een hoofdrol voor de middenconsole, meer dan 3.300 euro. Het prijs opdrijvend vermogen van de opties is sterk. De prijs van de geteste Ghibli Hybrid komt daarmee op 140.834 euro. Bijna vijftigduizend boven de vanafprijs. Maar ja, als je 30.000 mille overhoudt omdat je afziet van de 20 pk extra van de V6 Turbo…