Autotest: Ford Focus (2018)
De beste Ford ooit, zegt Ford. Wat zeggen wij?
Door Wouter Vastenhout. Liefhebber van Italiaanse en Japanse merken. En van Mercedes. Rijdt een SLK 230 uit 1997 en een MX-5 uit 1995. En er staat ook een Fiat Stilo Abarth 5M17 met bouwjaar 2007 voor de deur. Keuzes, keuzes. |
De nieuwe Ford Focus is de beste Ford ooit, zegt Ford zelf. Een autotest met de nieuwe Ford Focus moet uitwijzen of Ford de waarheid zegt. We delen de autotest van de Ford Focus op in 5 onderdelen.
1 – Ford Focus: rijeigenschappen
De Ford Focus staat al sinds de eerste generatie van 20 jaar geleden bekend om zijn hoge rijdynamiek. De nieuwe Ford Focus is hier geen uitzondering op. Wie in deze klasse rijplezier zoekt, zit goed bij Ford. Het nieuwe onderstel zorgt voor een levendig rijkarakter. In bochten blijft de Focus lang stabiel. Het stuurgedrag is communicatief. Een feest om mee te rijden. 20 procent meer stijfheid en daarmee zeer hoog, aldus Ford.
Je hebt altijd in ieder geval drie rijstanden: normaal, eco en sport. De verschillen zijn goed merkbaar. In eco is het alsof je wordt afgeremd door een parachute achter, in normaal rijd je prettig comfortabel voor dagelijks gebruik maar ook voldoende sportief en in sport is het echt genieten. Kortom: de nieuwe Focus rijdt als vanouds bovengemiddeld goed.
2 – Ford Focus: interieur
De wielbasis groeide met ruim vijf centimeter. En dat is te merken. Op de achterbank zitten we (1.90 m) goed, met mijn knieën vrij van de stoelleuning voor. Ook de hoofdruimte is dik in orde. Ook de schouderbreedte achterin nam met ruim vijf centimeter toe. De stoelen voorin geven voldoende steun en zijn comfortabel. Ford bestempelt de 4,38 lange 5-deurs Focus als een echte gezinsauto. De Wagon is 4,67 m lang. Wie de sedan wil, kan lang wachten; die komt niet naar Nederland.
AutoRAI TV: Hoe ruim is de nieuwe Ford Focus? (2018)
3 – Ford Focus: motoren
Ford biedt de keuze uit twee benzinemotoren (Ecoboost) met drie cilinders en een inhoud van 1,0-liter. De vermogens bedragen 74 kW/100 pk en 92 kW/125 pk. We reden met de laatste. Een fijne motor met voldoende pit, zeker in het hoofdzakelijk vlakke Nederland (wij reden in het bergachtige achterland van Zuid-Frankrijk). Een stille motor bovendien. Dat je in de verte wel hoort dat het een driecilinder is, stoort niet. De motor draait bij zo’n 120 km/uur slechts 2.500 toeren per minuut. De 6-bak schakelt trefzeker waarbij je het koppelingspedaal wel goed diep in moet trappen.
De extra sportieve ST Line – die een centimeter dichter bij de weg ligt – is leverbaar met nieuwe 1.5 Ecoboost met 110 kW/150 pk dan wel 134 kW/182 pk. Zowel de 1.0 als de 1.5 motoren zijn voorzien van cilinderuitschakeling. Ook nieuw: een 8-trapsautomaat. Mét draaiknop zoals Jaguar die ook heeft. Werkt handig.
LEES OOK: Deze dieselmotoren zijn leverbaar in de nieuwe Ford Focus
4 – Ford Focus: design
De Ford Focus was altijd tamelijk opvallend vormgegeven. De nieuwe Focus is dat niet. Een evolutie, zegt Ford. Slim, want wellicht trekt-ie daardoor een nog grotere doelgroep aan. Vooral de achterzijde is anoniem vormgegeven. Wel fraai, vinden we. Achterop staat de naam Focus breed uitgespeld onder het Ford-logo.
De voorzijde van de nieuwe Ford Focus kan verschillen. De luxe Vignale heeft een grille met chromen accenten waarbij de beginletter van het luxelabel in het design verwerkt is (zie eerste foto in fotogalerij onderaan). De ST Line heeft een gitzwarte grille. De andere versies doen het met een grille met horizontale lamellen. Overigens is de Vignale voorzien van een met leer bekleed dashboard en houten panelen. Weliswaar nephout maar het staat luxe. De foto hieronder is de meer reguliere Titanium-uitvoering met zilverkleurige accenten.
5 – Ford Focus: actieve veiligheid en multimedia
De nieuwe Ford Focus is uitgerust met alle gebruikelijke actieve veiligheidssystemen zoals een Pre-Collision System en Lane Departure Warning en waaronder een autonome rijstand level 2. Tof is de parkeerassistent als je een Focus met 8-trapsautomaat neemt; de auto parkeert dan volledig zelfstandig in, hij neemt zelfs het remmen en gasgeven over. Werkt super.
De multimedia met Apple CarPlay en Android Auto is snel en intuïtief te bedienen, een hele vooruitgang in vergelijking tot de uitgaande versie. De navigatie geeft heldere aanwijzingen en werkt voorbeeldig. Het dashboard is overzichtelijk ingedeeld met een minimum aan knoppen. Het display – dat rechtop uit het dashboard steekt – is 6,5-inch dan wel 8-inch groot en goed afleesbaar.
Conclusie
Is de nieuwe Ford Focus de beste Ford ooit? Laat een eigenaar van een Ford GT het maar niet horen. Maar alle gekheid op een stokje, de nieuwe Focus is inderdaad een beste auto. Met een zeer aantrekkelijk rijgedrag, een standaarduitrusting die meer dan prima is en ruim voldoende interieurruimte. Warme broodjes over de toonbank iemand?
LEES OOK: Dit moet de nieuwe Ford Focus kosten