Autotest – BMW M3 Competition (2021)
De stempel M3 meer dan waard
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Een nieuwe BMW M3 maakt altijd veel tongen los. De nieuwste versie doet dat in de eerste plaats al door zijn design. Dat is misschien even wennen. Voor de rest kunnen we er kort en krachtig over zijn: de nieuwe BMW M3 – helemaal als BMW M3 Competition – is de M3-stempel meer dan waard.
Twee turbo’s
Het recept van de nieuwe BMW M3 is in grote lijnen gelijk aan dat van de nieuwe BMW M4. Ook in de BMW M3 bespeuren we dus een 6-cilinder-in-lijn motor met M TwinPower Turbo techniek (twee turbo’s), geoptimaliseerde directe brandstofinjectie, koeling en oliesmering voor circuitgebruik en een modelspecifiek uitlaatsysteem met elektronisch geregelde kleppen.
Diverse M3-versies
Maar de precieze afstelling van deze krachtbron verschilt per uitvoering. BMW levert deM3 namelijk in meer smaken dan ooit. Het programma bestaat uit een handbakversie met 480 pk en achterwielaandrijving, een Competition-uitmonstering met achterwielaandrijving en zelfs een Competition xDrive-versie. Let wel: we praten hier over de M3 Sedan. In de loop van 2022 komt hier nog een BMW M3 Touring bij.
BMW M3 Competition Sedan (2021) – (M)ultitalent – AutoRAI TV
Versies
Normaal heeft de BMW M3 480 pk en 550 Nm en een handgeschakelde zesbak. Die combinatie is natuurlijk al uniek. Vooral de liefhebbers zullen dit enorm kunnen waarderen. Wij rijden in de BMW M3 Competition met achttraps automaat. Die schopt het tot 510 pk en 650 Nm. In dit laatste geval sprint je in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u. De BMW M4 Competition Coupé noteert gelijke cijfers. Indien je de versie met xDrive-vierwielaandrijving koopt, dan bedraagt de 0-100-sprinttijd nog maar 3,5 seconden. Bizar!
Even wat prijzen op een rij:
- BMW M3 480 pk – 120.100 euro
- BMW M3 Competition 510 pk – 126.721 euro
- BMW M3 Competition xDrive 510 pk – 131.854 euro
Hoe rijdt een BMW M3 Competition?
Het rijden in een BMW M3 Competition is een speciale gebeurtenis. Je kunt deze auto volstrekt normaal rijden. Hij is perfect geschikt als daily driver, want met alle systemen in standje ‘comfortabel’ is de M3 zelfs een ware kilometervreter. Wie fun wenst, hoeft slechts een knop in te drukken: de M1- of M2-knop. Deze rode knoppen bevinden zich op het stuurwiel en maken het mogelijk om bepaalde settings onder een knop vast te leggen. Zo hoef je niet alles handmatig te wijzigen, maar is een druk op de knop voldoende om de BMW M3 Competition om te toveren in een supersportsedan.
Intense rijervaring
Als alle systemen volledig uit of op 100% scherp staan, voel je de aanwezigheid van peekaa’s. De sprints zijn explosief. Met launch control vertrekt de BMW M3 Competition niet voor niets in de tweede versnelling, omdat de acceleratie zo intens is. In bochten geeft de M3 ontzettend veel vertrouwen, maar van een drift is deze BMW echt niet vies. Wel weten wat je doet dus. In bochten bieden de optionele carbon kuipen uitkomst. Zelden zaten we in zulke fijne stoelen. Ze zijn zowel voor langere als kortere mensen geschikt.
Van 250 naar 290 km/u
Sowieso zijn er voor de BMW M3 Competition behoorlijk wat opties. Met het optionele M Driver’s Pack van 2.616 euro verhoogt BMW de topsnelheid van de standaard 250 km/u tot 290 km/u. Dit M Driver’s Pack is direct bij de aanschaf van je nieuwe BMW M3 te bestellen, maar is ook probleemloos op een later tijdstip te installeren.
M Race Track Pack
De duurste optie die je op deze BMW M3 Competition kunt bestellen is het M Race Track Pack. Dit kost je 16.676 euro en 22 eurocent. Dan heb je wel meteen de M Carbon kuipstoelen en de M koolstof-keramische remmerij. Het M Race Track Pack bespaart tot 25 kg gewicht. M Drive Professional maakt de perfecte instelling van de tientraps tractiecontrole mogelijk, evenals de analyse van alle rijdynamische gegevens en rondetijden. De fadingbestendige M Carbon-keramische remmen en de gesmede M wielen in dubbelspaak styling 826 M, naar wens met racebanden, reduceren de onafgeveerde massa en optimaliseren de remprestaties en het contact met de weg. Al met al dus best een interessant pakket. Bovendien krijg je ook direct M-interieurlijsten in koolstofvezel en een head-up display.
Prijs testauto
De door ons gereden BMW M3 Competition is voorzien van de nodige toeters en bellen. Neem de prachtige kleur Isle of Man Green. Hiervoor betaal je 1.295 euro. BMW Laserlicht – dat werkelijk perfect zich biedt in de nacht – kost je 2.136 euro extra. Onder de streep kost deze testauto een slordige 171.185 euro, maar dan is ie wel helemaal af.
Meer M3 dan ooit
De BMW M3 zit vol met elektronica. Soms is de bemoeienis van die systemen iets te overdreven. Een systeem als lane departure warning zorgt bijvoorbeeld voor een nare weerstand in de besturing. Gelukkig kan alles in de M3 uit. Je kunt het karakter van deze auto daardoor helemaal zelf bepalen. Wie alle hulpmiddelen wenst, laat ze lekker aan staan. Wie vertrouwt op eigen stuurmanskunsten, kan systemen naar wens uitschakelen. Een ding is zeker: deze BMW M3 Competition blijft je uitdagen om de grens op te zoeken. Als je die grens gevonden hebt, is de beloning groter dan ooit. Die M3-stempel staat er volkomen terecht op.