![Een BMW M3 Competition sedan rijdt op een landelijke weg omringd door grasvelden onder een gedeeltelijk bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/BMW-M3-Competition-2021-autotest-FOTO-0030-640x480.jpg)
Autotest – BMW M3 Competition (2021)
De stempel M3 meer dan waard
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
Een nieuwe BMW M3 maakt altijd veel tongen los. De nieuwste versie doet dat in de eerste plaats al door zijn design. Dat is misschien even wennen. Voor de rest kunnen we er kort en krachtig over zijn: de nieuwe BMW M3 – helemaal als BMW M3 Competition – is de M3-stempel meer dan waard.
Twee turbo’s
Het recept van de nieuwe BMW M3 is in grote lijnen gelijk aan dat van de nieuwe BMW M4. Ook in de BMW M3 bespeuren we dus een 6-cilinder-in-lijn motor met M TwinPower Turbo techniek (twee turbo’s), geoptimaliseerde directe brandstofinjectie, koeling en oliesmering voor circuitgebruik en een modelspecifiek uitlaatsysteem met elektronisch geregelde kleppen.
Diverse M3-versies
Maar de precieze afstelling van deze krachtbron verschilt per uitvoering. BMW levert deM3 namelijk in meer smaken dan ooit. Het programma bestaat uit een handbakversie met 480 pk en achterwielaandrijving, een Competition-uitmonstering met achterwielaandrijving en zelfs een Competition xDrive-versie. Let wel: we praten hier over de M3 Sedan. In de loop van 2022 komt hier nog een BMW M3 Touring bij.
BMW M3 Competition Sedan (2021) – (M)ultitalent – AutoRAI TV
Versies
Normaal heeft de BMW M3 480 pk en 550 Nm en een handgeschakelde zesbak. Die combinatie is natuurlijk al uniek. Vooral de liefhebbers zullen dit enorm kunnen waarderen. Wij rijden in de BMW M3 Competition met achttraps automaat. Die schopt het tot 510 pk en 650 Nm. In dit laatste geval sprint je in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u. De BMW M4 Competition Coupé noteert gelijke cijfers. Indien je de versie met xDrive-vierwielaandrijving koopt, dan bedraagt de 0-100-sprinttijd nog maar 3,5 seconden. Bizar!
Even wat prijzen op een rij:
- BMW M3 480 pk – 120.100 euro
- BMW M3 Competition 510 pk – 126.721 euro
- BMW M3 Competition xDrive 510 pk – 131.854 euro
Hoe rijdt een BMW M3 Competition?
Het rijden in een BMW M3 Competition is een speciale gebeurtenis. Je kunt deze auto volstrekt normaal rijden. Hij is perfect geschikt als daily driver, want met alle systemen in standje ‘comfortabel’ is de M3 zelfs een ware kilometervreter. Wie fun wenst, hoeft slechts een knop in te drukken: de M1- of M2-knop. Deze rode knoppen bevinden zich op het stuurwiel en maken het mogelijk om bepaalde settings onder een knop vast te leggen. Zo hoef je niet alles handmatig te wijzigen, maar is een druk op de knop voldoende om de BMW M3 Competition om te toveren in een supersportsedan.
Intense rijervaring
Als alle systemen volledig uit of op 100% scherp staan, voel je de aanwezigheid van peekaa’s. De sprints zijn explosief. Met launch control vertrekt de BMW M3 Competition niet voor niets in de tweede versnelling, omdat de acceleratie zo intens is. In bochten geeft de M3 ontzettend veel vertrouwen, maar van een drift is deze BMW echt niet vies. Wel weten wat je doet dus. In bochten bieden de optionele carbon kuipen uitkomst. Zelden zaten we in zulke fijne stoelen. Ze zijn zowel voor langere als kortere mensen geschikt.
Van 250 naar 290 km/u
Sowieso zijn er voor de BMW M3 Competition behoorlijk wat opties. Met het optionele M Driver’s Pack van 2.616 euro verhoogt BMW de topsnelheid van de standaard 250 km/u tot 290 km/u. Dit M Driver’s Pack is direct bij de aanschaf van je nieuwe BMW M3 te bestellen, maar is ook probleemloos op een later tijdstip te installeren.
M Race Track Pack
De duurste optie die je op deze BMW M3 Competition kunt bestellen is het M Race Track Pack. Dit kost je 16.676 euro en 22 eurocent. Dan heb je wel meteen de M Carbon kuipstoelen en de M koolstof-keramische remmerij. Het M Race Track Pack bespaart tot 25 kg gewicht. M Drive Professional maakt de perfecte instelling van de tientraps tractiecontrole mogelijk, evenals de analyse van alle rijdynamische gegevens en rondetijden. De fadingbestendige M Carbon-keramische remmen en de gesmede M wielen in dubbelspaak styling 826 M, naar wens met racebanden, reduceren de onafgeveerde massa en optimaliseren de remprestaties en het contact met de weg. Al met al dus best een interessant pakket. Bovendien krijg je ook direct M-interieurlijsten in koolstofvezel en een head-up display.
Prijs testauto
De door ons gereden BMW M3 Competition is voorzien van de nodige toeters en bellen. Neem de prachtige kleur Isle of Man Green. Hiervoor betaal je 1.295 euro. BMW Laserlicht – dat werkelijk perfect zich biedt in de nacht – kost je 2.136 euro extra. Onder de streep kost deze testauto een slordige 171.185 euro, maar dan is ie wel helemaal af.
Meer M3 dan ooit
De BMW M3 zit vol met elektronica. Soms is de bemoeienis van die systemen iets te overdreven. Een systeem als lane departure warning zorgt bijvoorbeeld voor een nare weerstand in de besturing. Gelukkig kan alles in de M3 uit. Je kunt het karakter van deze auto daardoor helemaal zelf bepalen. Wie alle hulpmiddelen wenst, laat ze lekker aan staan. Wie vertrouwt op eigen stuurmanskunsten, kan systemen naar wens uitschakelen. Een ding is zeker: deze BMW M3 Competition blijft je uitdagen om de grens op te zoeken. Als je die grens gevonden hebt, is de beloning groter dan ooit. Die M3-stempel staat er volkomen terecht op.
![Een groene BMW M3 Competition sedan staat geparkeerd op een betonnen ondergrond met een grasachtige achtergrond en een heldere hemel erboven, gezien vanuit de achterhoek, met het kenteken "K-955-RV".](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/BMW-M3-Competition-2021-autotest-FOTO-0025-640x480.jpg)
![Een BMW M3 Competition sedan rijdt op een landelijke weg omringd door grasvelden onder een gedeeltelijk bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/BMW-M3-Competition-2021-autotest-FOTO-0030-360x270.jpg)
![Achteraanzicht van een groene BMW M3 Competition-sportwagen met een zichtbaar kenteken "K-955-RV", quad-uitlaatpijpen en zwarte lichtmetalen velgen, geparkeerd op een betonnen ondergrond met gras en bomen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/BMW-M3-Competition-2021-autotest-FOTO-0026-360x270.jpg)
![Close-up van het achterste gedeelte van een groene BMW M5 Competition-auto, met het M5-embleem en een deel van het achterlicht, met een gedeelte van een gele kentekenplaat zichtbaar. Het is gemakkelijk te begrijpen waarom zowel de BMW M5 als zijn broer, de BMW M3 Competition, worden geroemd om hun verbluffende ontwerp en prestaties.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/BMW-M3-Competition-2021-autotest-FOTO-0027-640x480.jpg)
![Een groene BMW M3 Competition rijdt over een voorstedelijke weg met grasvelden en bomen op de achtergrond onder een gedeeltelijk bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/BMW-M3-Competition-2021-autotest-FOTO-0029-360x270.jpg)
![Een metallic groene BMW M3 Competition sportsedan staat geparkeerd op een betonnen ondergrond waar gras door scheuren gluurt. Bomen en een bewolkte hemel dienen als achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/BMW-M3-Competition-2021-autotest-FOTO-0028-360x270.jpg)
![Binnenaanzicht van een BMW M3 Competition-auto met het sportieve stuur, geavanceerde digitale dashboarddisplays, strakke middenconsole en luxe lederen stoelen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/BMW-M3-Competition-2021-autotest-FOTO-0022-640x480.jpg)
![Een close-up van de middenconsole van een BMW M3 Competition, met een versnellingspook, meerdere knoppen en een draaiknop, allemaal geaccentueerd met koolstofvezelafwerking en het onmiskenbare 'M'-logo.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/BMW-M3-Competition-2021-autotest-FOTO-0024-360x270.jpg)
![Binnenaanzicht van een BMW M3 Competition met het stuur, het dashboard en het infotainmentsysteem met navigatie op het scherm.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/BMW-M3-Competition-2021-autotest-FOTO-0021-360x270.jpg)
![Close-up van de middenconsole van een BMW M3 Competition, met een versnellingspook, bedieningsknop en 'M3 Competition'-badge met accenten in koolstofvezel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/BMW-M3-Competition-2021-autotest-FOTO-0023-640x480.jpg)
![Close-up van een BMW M3 Competition-stuur met verschillende bedieningsknoppen en het BMW-logo in het midden, met een dashboarddisplay zichtbaar op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/BMW-M3-Competition-2021-autotest-FOTO-0020-360x270.jpg)
![Een groene BMW M3 Competition sedan met Nederlands kenteken K-955-RV staat op een heldere dag buiten geparkeerd, tegen een achtergrond van bomen en een bewolkte lucht.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/BMW-M3-Competition-2021-autotest-FOTO-0019-360x270.jpg)
![Close-up van een achterspoiler van koolstofvezel op een groene BMW M3 Competition, genomen vanuit een hoek waarbij de textuur en randdetails tegen een wazige betonnen achtergrond worden benadrukt.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/BMW-M3-Competition-2021-autotest-FOTO-0018-640x480.jpg)
![Close-up van het achteronderstel van een BMW M3 Competition, met dubbele uitlaatpijpen en aerodynamische diffusers.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/BMW-M3-Competition-2021-autotest-FOTO-0017-360x270.jpg)
![Op een betonnen ondergrond met grasvlakken staat een groene BMW M3 Competition met zwarte lichtmetalen velgen geparkeerd. De reflectie van de auto is duidelijk zichtbaar op de zijkant.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/BMW-M3-Competition-2021-autotest-FOTO-0016-360x270.jpg)
![Close-up van de achterkant van een BMW M3 Competition met een zichtbaar kenteken beginnend met K-95. De afbeelding benadrukt het uitlaatsysteem van de auto met vier uitlaatpijpen en een groen en zwart kleurenschema.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/BMW-M3-Competition-2021-autotest-FOTO-0015-640x480.jpg)
![Close-up van de achterkant van een strakke groene BMW M3 Competition, met het kenteken "K-955-RV" naast het modelbadge.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/BMW-M3-Competition-2021-autotest-FOTO-0014-360x270.jpg)
![Close-up van de zijspiegel van een BMW M3 Competition met een koolstofvezelafwerking, bevestigd aan een strak groen voertuig. De achtergrond toont een heldere hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/BMW-M3-Competition-2021-autotest-FOTO-0013-360x270.jpg)
![Een groene BMW M3 Competition-auto staat geparkeerd op een betonnen ondergrond. De afbeelding toont de voorste helft van de auto, inclusief de opvallende grille, de strakke koplamp en het stuur met zwarte lichtmetalen velgen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/BMW-M3-Competition-2021-autotest-FOTO-0011-640x480.jpg)
![Close-up van het ventilatierooster aan de zijkant van een turquoise BMW M3 Competition, met een zwarte rand en een klein 'Competition'-embleem met gekleurde strepen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/BMW-M3-Competition-2021-autotest-FOTO-0012-360x270.jpg)
![Close-up van een BMW M3 Competition-koplamp met modern LED-design, met blauwe accenten en een strak groen exterieur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/BMW-M3-Competition-2021-autotest-FOTO-0010-360x270.jpg)
![Close-up van het voorwiel en een deel van de zijkant van een groene BMW M3 Competition, met het gedetailleerde ontwerp van de lichtmetalen velg en de zichtbare remschijf.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/BMW-M3-Competition-2021-autotest-FOTO-007-640x480.jpg)
![Close-up van de grille van een groene BMW M3 Competition met een "M3 Competition"-badge en een gedeeltelijk zichtbare gele kentekenplaat. De achtergrond is enigszins wazig.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/BMW-M3-Competition-2021-autotest-FOTO-009-360x270.jpg)
![Close-up van de koplamp van een groene BMW M3 Competition-sportwagen tegen een onscherpe achtergrond van de lucht.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/BMW-M3-Competition-2021-autotest-FOTO-008-360x270.jpg)
![Binnenaanzicht van een BMW M3 Competition, met de luxe achterbank, de voorstoelen van koolstofvezel, het stuur en een deel van het dashboard, met de strakke groene buitenkant zichtbaar door de deur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/BMW-M3-Competition-2021-autotest-FOTO-001-640x480.jpg)
![Het interieur van de BMW M3 Competition toont een modern design met een strak stuurwiel, een geavanceerd digitaal dashboard en een middenconsole boordevol bedieningselementen. Door de voorruit kunt u genieten van een schilderachtig uitzicht op het omliggende platteland.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/BMW-M3-Competition-2021-autotest-FOTO-003-360x270.jpg)
![Een groene BMW M3 Competition met Nederlands kenteken "K-955-RV" staat geparkeerd op een betonnen ondergrond onder een heldere hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/BMW-M3-Competition-2021-autotest-FOTO-006-360x270.jpg)
![Een groene BMW M3 Competition met de rechterachterdeur open, met zwartleren achterbank en een groen landschap zichtbaar door de tegenoverliggende ramen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/BMW-M3-Competition-2021-autotest-FOTO-002-640x480.jpg)
![Een groene BMW M3 Competition sedan staat buiten geparkeerd op een betonnen ondergrond met een bos op de achtergrond. De auto heeft een Nederlands kenteken met de tekst "K-955-RV.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/BMW-M3-Competition-2021-autotest-FOTO-004-360x270.jpg)
![Een groene BMW M3 Competition met Nederlands kenteken rijdt over een landelijke weg omzoomd door grasvelden onder een gedeeltelijk bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/BMW-M3-Competition-2021-autotest-FOTO-0031-360x270.jpg)