achtergrondafbeelding
BMW 4 Serie Cabrio 2018 - Fotografie Noël van Bilsen BMW 4 Serie Cabrio 2018 - Fotografie Noël van Bilsen

Autotest – BMW 4 Serie Cabrio (2018)

"Ik heb de zomer in mijn bol"

14 jul 2018, 8:00  •  Autonieuws, Autotests
Bart Oostvogels Door . In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s.
AutoRAI.nl
AutoRAI.nl
  1. Autonieuws
  2. Autotest – BMW 4 Serie Cabrio (2018)
  1. Autonieuws
  2. Autotest – BMW 4 Serie Cabrio (2018)

Geheel toevallig klinkt tijdens een rit in de vernieuwde BMW 4 Serie Cabrio op een zonnige vroege ochtend André Hazes door de speakers met ‘ik heb de zomer in mijn bol’. Precies dat gevoel geeft de BMW 4 Serie Cabrio, elke keer als je het dak achterin laat opvouwen en ongeacht het weer. Laat die zomer maar beginnen…

Fotografie: Noël van Bilsen

Vier-seizoenen-cabrio

…of de herfst, winter of lente. De BMW 4 Serie Cabrio – die onlangs op diverse punten is vernieuwd – is met zijn in drie delen inklapbare hardtop namelijk een typisch voorbeeld van een vier-seizoenen-cabrio. Het hele jaar rijden is goed mogelijk, óók open, want de personen voorin zitten perfect uit de wind.

BMW 4 Serie Cabrio 2018 - Fotografie Noël van Bilsen

Geknepen ogen, gesloten mond

Dat is een ander verhaal voor de mensen op de tweede zitrij. Die zitten vooral op de snelweg met geknepen ogen en gesloten mond om zich heen te gluren. Echt comfortabel is dat niet, maar bij flaneertempo is het juist wel weer genieten geblazen achterin.

“Het dak openen of sluiten kan tot een snelheid van ongeveer 20 km/u.”

Beenruimte

Klagen over beperkte beenruimte achterin is er niet, want de 4 Serie Cabrio is zelfs voor volwassen personen bijzonder vriendelijk. Toch zal je de 4 Serie Cabrio in de praktijk vooral als tweezitter gebruiken, waarbij je een aantal tassen achter de twee voorstoelen legt. De kofferruimte met geopend dak is namelijk niet om over naar huis te schrijven. Er is nog altijd ruimte voor een paar lage brede tassen, maar dan houdt het ook op. Met gesloten dak is er weer geen reden tot klagen.

In twintig seconden extra vitamine D

Het dak openen of sluiten kan tot een snelheid van ongeveer 20 km/u. De elektrisch bedienbare, stalen klapdak opent of sluit in twintig seconden. De auto heeft een mooie en slimme dakconstructie. Vooral de ‘lift’-functie om bij de bagage te kunnen is superslim bedacht door BMW. Met een druk op de knop onderaan de achterklep verhoogt het dakgedeelte achterin zodat je bij de bagage kan. Een slimme vondst, mocht je toevallig iets vergeten zijn. Hoe het systeem werkt, zie je in onderstaande video.

AutoRAI TV: BMW 4 Serie Cabrio (2018) heeft superslim kofferbaksysteem

Wat is er allemaal vernieuwd?

De BMW 4 Serie Cabrio is dus vernieuwd, ook al is dat aan de buitenkant niet direct te zien. Wat is er dan allemaal anders? De vierzitter heeft een scherper design en een herziene wielophanging waarbij meer de nadruk ligt op comfort. Ook nieuw: LED-mistlampen aan de voorzijde en LED-achterlichten. Optionele led-koplampen nemen de plaats in van xenonkoplampen. Vernieuwde luchtinlaten, een nieuw ontworpen onderzijde van de achterbumper en diverse andere designaccenten maken het geheel aan de buitenkant af.

“De BMW 4 Serie Cabrio is goed waar cabrio’s goed in horen te zijn: flaneren.”

Prachtige stiksels

De afwerking van het interieur is naar een nog hoger plan getild met prachtige stiksels op het dashboard. De BMW 4 Serie kan optioneel ook worden voorzien van een nieuw – prettig afleesbaar – digitaal multifunctioneel instrumentenpaneel met diverse weergaveopties van de tellers, afhankelijk van de geselecteerde rijmodus. Er is onder meer keuze uit Comfort, Sport, Sport+. In standje Sport reageert de motor feller op het gas en past BMW ook het stuurgedrag aan. Nadeel is wel dat er dan een wat onnatuurlijke weerstand voelbaar wordt. In Normal stuurt de 4 Serie Cabrio aanzienlijk rustiger en met meer gevoel. Kortom: comfortabeler.

Monaco van het Noorden

Comfortabel is de BMW 4 Serie Cabrio sowieso. Zowel op de snelweg als in stadjes als het mondaine plaatsje Knokke-Heist – het Monaco van het Noorden – blinkt de auto zelfs uit in comfort. De BMW 4 Serie Cabrio is goed waar cabrio’s goed in horen te zijn: flaneren. Hij is heerlijk stil, prettig gedempt en de stoelen zitten fantastisch. De zon op je bol, genieten van de omgeving, muziekje op de achtergrond. “What Else?”, zou George Clooney zeggen.

BMW 4 Serie Cabrio 2018 - Fotografie Noël van Bilsen

Klassieke kleurencombinatie

We zijn onderweg in een BMW 430i Cabrio, voorzien van een klassieke kleurencombinatie: zwart vanbuiten, rood leder vanbinnen en hier en daar aluminium en hoogglans zwart accenten. In gesloten toestand wat ingetogen, maar met het dak achterin komt het kleurencontrast echt goed tot leven. De auto heeft ook een M-pakket. Let vooral op de M-biezen op de gordels: oog voor detail! De BMW 4 Serie Cabrio is er vanaf 57.294 euro (420i met 184 pk). Deze 430i Cabrio kost minimaal 65.096 euro. Met wat opties loopt die prijs hard op richting 75 mille. Een premium prijs dus.

Een zescilinder?

Helaas, de 430i Cabrio heeft een viercilinder. ‘Helaas’ is in dit geval relatief, want die twee extra cilinders mis je geen enkel moment. De 2,0-liter vier-in-lijn levert 252 pk (185 kW) en 350 Nm koppel. Al die newtonmeters staan al vanaf 1.450 toeren per minuut tot je beschikking. BMW koppelt de vierpitter aan een comfortabele achttrapsautomaat. De 0-100-sprint duurt 6,3 seconden en de topsnelheid bedraagt 250 km/u. Prima cijfers voor een cabriolet van 1.810 kilogram.

BMW 4 Serie Cabrio 2018 - Fotografie Noël van Bilsen

Licht turbogeblaas

Cruisen met 1.000 toeren per minuut: je zal eraan moeten wennen. De achttraps automaat schakelt met enige haast op naar het achttste verzet. Heb je liever zelf de controle in handen? Via schakelflippers – kost een kleine 200 euro extra, dus altijd doen – bedien je handmatig de automaat, met de pook of via de flippers. De aandrijflijn opereert fluisterstil bij normaal gebruik. Geef je gas, pas dan laat de viercilinder van zich horen. Licht turbogeblaas geeft dan een sportief gevoel. In standje Sport of Sport+ wordt het motorgeluid via de geluidsboxen benadrukt. Dat klinkt helaas wat fake. Gemiddeld haalden we een verbruik van 7,0-7,5 l/100 kilometer, waarbij je op één tank ongeveer 750 tot 800 kilometer moet kunnen afleggen.

Conclusie

Wie continu hard wilt rijden in een auto als de BMW 4 Serie Cabrio heeft het concept van de auto niet helemaal begrepen. In een auto als de 4 Serie Cabrio is onthaasten juist de bedoeling. Genieten van zoveel mogelijk zonuren, de omgeving en zo nu en dan even je armen bijkleuren. Maar vooral: heel erg veel genieten. Het hele jaar door. Dat genieten een prijs heeft, zal geen verrassing zijn.

“De zon op je bol, genieten van de omgeving, muziekje op de achtergrond. “What Else?”, zou George Clooney zeggen.”

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.