Autotest – BMW 128ti (2021), een geslaagde hot hatchback?
BMW 1 Serie met gepeperd randje?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Een hot hatchback van BMW met voorwielaandrijving. Het was in eerste instantie misschien lastig voor te stellen, maar BMW heeft er toch echt eentje ontwikkeld. Dit is de BMW 128ti en dat blijkt direct een schot in de roos.
Ti historisch verantwoord
Met de nieuwe BMW 128ti blaast BMW het ‘ti’-label nieuw leven in. Want die ti-aanduiding is historisch verantwoord. Van de BMW 1800 TI en 2002 TI tot de 323ti Compact en 325ti Compact uit de late jaren ’90, de ti-badge sierde al op diverse modellen. Al sinds de jaren ’60 staat de aanduiding ‘TI’, later ‘ti’, voor Turismo Internazionale, inderdaad geschreven met een ‘z’. Het label siert extra sportieve modellen en hoort dus ook absoluut thuis op een auto als deze BMW 1 Serie. Want sportief is ie zeker, helemaal dankzij het torsen-sper.
“De aanduiding ‘TI’, later ‘ti’, voor Turismo Internazionale, inderdaad geschreven met een ‘z’.”
Van comfort naar sportief
Dankzij dat sper kun je in bochten al veel eerder op het gas en wordt het vermogen keurig verdeeld over het wiel met de meeste grip. De voortrein sleurt de rest van de auto letterlijk de bocht in en uit met als resultaat dat je misselijkmakende snelheden kunt bereiken in bochten. Wat dat betreft is deze 128ti dus al een echte hot hatchback. In standje comfort is het een gebruiksvriendelijke vijfdeurs C-segmenter, maar in standje Sport en met stabiliteitscontrole uitgeschakeld, kun je echt lol beleven aan deze auto. En dat moet een hot hatchback hebben natuurlijk, een gepeperd randje.
BMW 128ti, een geslaagde hot hatchback? – REVIEW – AutoRAI TV
Aandrijflijn BMW 128ti
Daar hoort ook wat power bij. Gelukkig heeft BMW ook in die behoefte voorzien, want onder de motorkap van de 128ti – die tussen de BMW 120i en het topmodel M135i xDrive is gepositioneerd – ligt een welbekende krachtbron. De 2,0-liter motor met turbotechnologie is direct afgeleid van de motor in de M135i xDrive en levert een vermogen van 265 pk. Een 8-traps Steptronic Sport transmissie behoort tot de standaarduitrusting. Die schakelt overigens erg rap voor een conventionele automaat. Zelfs de reactietijd op de flippers is bijzonder kort. De 0-100-tijd van de 128ti komt uit op slechts 6,1 seconden en de topsnelheid bedraagt 250 km/u.
“De 2,0-liter motor met turbotechnologie is direct afgeleid van de motor in de M135i xDrive.”
Hoog koppel bij lagere toerentallen
Een fijne eigenschap van deze viercilinder is dat het maximum koppel van 400 Nm al tussen 1.750 en 4.500 toeren per minuut voorhanden is. Daardoor heb je ook altijd onderin veel acceleratievermogen. Echt doorhalen tot richting de toerenbegrenzer is leuk voor het gehoor, maar niet nodig om de maximale versnelling te bereiken. In dat geval schakel je al ruim voor de redline op om die 400 Newtonmeters hun werk te laten doen. Het brandstofverbruik valt alles mee bij normaal gebruik. Bij een snelheid van 100 km/u haal je met gemak 4,5 l/100 km.
Stuurkarakter BMW 128ti
Naast het Torsen limited-slip differentieel heeft de BMW 128ti ook een M Sportonderstel (10 millimeter lager) en een specifieke afstelling van de stuurinrichting. Het stuurgevoel van deze BMW is in orde, al voel je wel de aanwezigheid van diverse rijhulpsystemen, zoals de rijstrookassistent. In dit geval zit er een bepaalde onnatuurlijke weerstand in het stuur. Door dit systeem uit te schakelen – bijvoorbeeld als je in een sportieve mood bent – blijft er een ‘puur’ systeem over met veel stuurgevoel.
“De voorwielaangedreven 128ti is ongeveer 80 kilogram lichter dan de M135i xDrive.”
Voorwielaandrijving is lichter
De BMW 128ti heeft daarnaast dezelfde stabilisatorstangen en bevestiging daarvan met hoge voorspanning als de BMW M135i xDrive. Ook vering en schokdempers zijn gelijk aan het topmodel. De voorwielaangedreven 128ti is ongeveer 80 kilogram lichter dan de M135i xDrive. Best logisch natuurlijk, want er loopt geen zware cardan richting de achteras. Ook fijn: BMW rust het model standaard uit met een M Sportremsysteem met in rood uitgevoerde remklauwen. De 18-inch lichtmetalen wielen zijn exclusief voor de BMW 128ti ontwikkeld. Een tip van het huis: opteer voor de Michelin Pilot Sport 4-sportbanden. Die zijn zonder meerprijs leverbaar.
Kenmerken BMW 128ti
Een 128ti herkennen is niet zo heel moeilijk. Als basis gebruikt BMW de Model M Sport. Dat pakket wordt aangevuld met modelspecifieke accenten, dorpelverbreders en een ‘ti’ logo voor de achterwielen in een rode kleur. Bij de BMW 128ti in de carrosseriekleur Melbourne Rot of Misano Blau zijn deze accenten en het ‘ti’ logo uitgevoerd in zwart. Ook kunnen de accenten en het logo naar wens worden weggelaten. Een in zwart uitgevoerde BMW nierengrille en zwarte spiegelkappen zijn optioneel verkrijgbaar zonder meerprijs.
Diverse ti-logo’s
In het interieur zien we diverse rode accenten, zoals een Race Red oppervlak in de rugleuning van de sportstoelen, het gestikte ‘ti’ logo in de middenarmsteun en contraststiksels in de overige armsteunen, portierpanelen en instrumentenpaneel. Ook het hart en de rand van het stuurwiel zijn van rood stiksel voorzien. Hier dus genoeg ti-accenten om je een speciaal gevoel te geven.
“Overigens kun je een 128ti nog op smaak brengen met diverse opties.”
Prijzen concurrenten
En horen we je denken dat zo’n BMW vast wel prijzig zal zijn. Maar dat valt best wel mee. Voor een 245 pk sterke Volkswagen Golf GTI betaal je 50.990 euro en een 280 pk sterke Ford Focus ST start bij 53.340 euro. BMW positioneert zijn 128ti precies tussen deze twee modellen in met een vanafprijs van 52.695 euro. Natuurlijk zijn dat stuk voor stuk stevige bedragen. Overigens kun je een 128ti nog op smaak brengen met diverse opties. Het door ons gereden exemplaar kost bijvoorbeeld al 60.000 euro.
Conclusie test BMW 128ti
Even los van dat geld: BMW zet met deze 128ti wel een volbloed hot hatchback neer. Een allrounder. Je kunt hem prima als daily driver gebruiken. En als je zin hebt in sportief rijden, dan kun je deze auto met de juiste instellingen omtoveren tot een spannend geheel. Met het kunstmatige geluid dat uit de boxen komt, kun je leven. Het gaat bij de BMW 128ti vooral om de beleving. BMW is er uitstekend in geslaagd om een hot hatchback met voorwielaandrijving te ontwikkelen. Dat smaakt naar meer.