Auto’s van toen: Volvo 164
Premium sedan uit de jaren zestig vierde dit jaar zijn vijftigste verjaardag
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
1968 staat bekend om de grote gebeurtenissen die dat jaar plaatsvonden. De moord op Martin Luther King, de Apollo 8 naar de maan, studentenoproer in Parijs, Jan Janssen die de Tour de France won… En Volvo introduceerde zijn nieuwe prestigemodel, de Volvo 164.
Prestigemodel
Al in de jaren vijftig had Volvo plannen voor een groot, exclusief model met een V8-motor. Maar dat project strandde in 1960 toen marktonderzoek leerde dat compacte auto’s de toekomst hadden. De introductie van de 140-serie in 1966 was echter aanleiding om weer aan een prestigemodel te denken. Met een zescilinder lijnmotor in de nieuw ontworpen carrosserie van de Volvo 140 kon Volvo het prestige van een grote motor combineren met de compacte afmetingen van het nieuwe model.
“Met een zescilinder lijnmotor in de carrosserie van de 140 kon Volvo het prestige van een grote motor combineren met de compacte afmetingen van het nieuwe model”
Verlengd
Chief Designer Jan Wilsgaard verlengde het onderstel van de 140 met tien centimeter, zodat de auto een langere neus kreeg. Daarmee maakte hij ruimte voor de nieuw ontwikkelde zescilinder lijnmotor met een cilinderinhoud van drie liter en een vermogen van 107 kW (145 pk).
Luxueus uitgerust
De Volvo 164 was veel luxueuzer uitgerust dan de 140, met dikke wollen bekleding op de zitplaatsen, stoffen vloerbedekking en een achterbank die voor twéé personen was gevormd, met een neerklapbare armsteun in het midden.
“De Volvo 164 was veel luxueuzer dan de 140, met dikke wollen bekleding en een achterbank die voor twéé personen was gevormd”
Leder
Na het eerste productiejaar werd de 164 standaard uitgerust met lederen interieurbekleding, hoofdsteunen en geïntegreerde halogeenschijnwerpers. In de Verenigde Staten was de Volvo 164 bovendien uitgerust met elektrisch bedienbare zijruiten, een dito schuifdak, airconditioning en getinte ruiten.
Elektronische inspuiting
Volvo verbeterde de 164 voortdurend en voegde zaken toe als elektronische brandstofinspuiting (vanaf modeljaar 1972). Het laatste productiejaar was 1975 en alle exemplaren van de 164 die het dat jaar produceerde, exporteerde Volvo naar de Verenigde Staten. Intussen had Volvo de opvolger van de 164, de Volvo 264, al in productie genomen.
“Na het eerste productiejaar werd de 164 standaard uitgerust met lederen interieurbekleding, hoofdsteunen en geïntegreerde halogeenschijnwerpers”
Ambulance
Eén exemplaar van de Volvo 164 is omgebouwd tot ambulance. Volvo’s afdeling voor speciale voertuigen bouwde een prototype met een veel hogere carrosserie en een verlengde wielbasis. Dit prototype was de voorloper van de ambulances op basis van de Volvo 265.
Coupé van Zagato
De Italiaanse carrosseriebouwer Zagato toonde in 1970 op zijn stand op de Autosalon van Genève de 3000 GTZ. Deze sportcoupé was voorzien van de techniek van de 164. Het prototype schijnt nog steeds te bestaan.
“De Italiaanse carrosseriebouwer Zagato toonde in 1970 op zijn stand op de Autosalon van Genève de 3000 GTZ”