Audi gaat fors investeren
Audi investeert tot en met 2018 circa 22 miljard euro in nieuwe modellen, nieuwe technologie en de uitbreiding van het aantal fabrieken. Dat heeft de Duitse autoproducent officieel bekendgemaakt.
Nooit eerder kondigde Audi zo’n groot investeringsbedrag aan. Audi streeft naar een wereldwijde jaarafzet van twee miljoen auto’s. In 2013 verkocht het merk voor het eerst meer dan 1,5 miljoen auto’s. Om het nieuwe verkoopdoel te halen, wordt het modellenaanbod uitgebreid van 49 tot 60 stuks. De focus ligt ook op de ontwikkeling van alternatieve aandrijflijnen, zoals plug-inhybride, volledig elektrisch en aardgas (g-tron). De verkoop van twee miljoen auto’s op jaarbasis kan alleen als de productiecapaciteit meegroeit. In China en Mexico worden nieuwe fabrieken gerealiseerd, maar de grootste investering is gereserveerd voor uitbreiding van de huidige productiefaciliteiten in het Duitse Ingolstadt en Neckarsulm. Diverse bronnen melden herhaaldelijk dat Audi er vooral op uit is om concurrent BMW in te halen. BMW is momenteel ’s werelds grootste fabrikant van premiumauto’s en streeft naar een jaarafzet van 2,8 miljoen in 2020.