Officieel: Alfa Romeo Milano heet voortaan Alfa Romeo Junior!
Alfa Romeo zwicht, maar voelt zich niet verplicht voor naamswijziging
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Alfa Romeo Milano kwam, zag en overwon? Niet helemaal! Wat blijkt: de naam Milano is wettelijk beschermd en dus mag Alfa Romeo die naam helemaal niet gebruiken voor zijn compacte crossover. De Alfa Romeo Milano krijgt daarom een andere naam: de Alfa Romeo Junior.
Naam Milano is verboden!
Tijdens een van de belangrijkste weken voor de toekomst van Alfa Romeo verklaarde een Italiaanse overheidsfunctionaris dat het gebruik van de naam ‘Milano’ – gekozen door het merk voor zijn onlangs onthulde nieuwe compacte SUV – bij wet verboden is. De naam ‘Milano’ werd gekozen als eerbetoon aan de stad waar de geschiedenis van Alfa Romeo allemaal begon in 1910, naar aanleiding van een enquête onder het grote publiek.
Milano wordt gewijzigd
Dit was niet de eerste keer dat Alfa Romeo de mening van het publiek vroeg bij het kiezen van de naam van een auto. Het werd eerder gedaan in 1966 met de Spider 1600, toen de door het publiek gekozen naam Duetto was. Onder het grote publiek werd de naam ‘Milano’ verkozen tot favoriet voor de compacte crossover van het merk, die overigens in Polen van de band rolt.
Alfa Romeo Junior
Ondanks dat Alfa Romeo van mening is dat de naam aan alle wettelijke eisen voldoet en dat er zaken zijn die veel belangrijker zijn dan de naam van een nieuwe auto, heeft Alfa Romeo besloten de naam te veranderen van Milano in Alfa Romeo Junior. Een historisch verantwoorde naam dus. En het dekt de lading, want de Junior is de kleinste Alfa Romeo in de line-up. Ook de naam ‘Junior’ was een favoriet onder het grote publiek.
Alfa Romeo bedankt het publiek
In een statement zegt Alfa Romeo het volgende: “Het Alfa Romeo-team wil het publiek bedanken voor de positieve feedback, het Italiaanse dealernetwerk voor hun steun, journalisten voor de enorme media-aandacht voor de nieuwe auto en de regering voor de gratis publiciteit die dit debat teweeg heeft gebracht.”
Milano goed ontvangen
Jean-Philippe Imparato, CEO van Alfa Romeo, zegt: “We zijn ons er terdege van bewust dat dit moment in de geschiedenis van het merk gegraveerd zal blijven. Het is een grote verantwoordelijkheid, maar tegelijkertijd is het een spannend moment. De keuze voor de naam Alfa Romeo Junior is volkomen natuurlijk, aangezien deze sterk verbonden is met de geschiedenis van het merk en sinds het begin tot onze favorieten en tot de publieksfavorieten behoort. Als team kiezen we er opnieuw voor om onze passie voor het merk te delen en het product en onze klanten tot prioriteit te maken. We hebben besloten de naam te veranderen, ook al weten we dat dit niet verplicht is, omdat we de positieve emotie die onze producten altijd hebben opgeroepen willen behouden en elke vorm van controverse willen vermijden. De aandacht voor onze nieuwe auto die we de afgelopen dagen hebben gekregen, is best spannend, omdat we een ongekend aantal bezoeken aan de online configurator hebben gehad, waardoor de website een paar uur crashte.”
Oorsprong van naam Alfa Romeo Junior
We blikken natuurlijk ook graag terug op de geschiedenis van de naam ‘Junior’. Na het succes van de Giulia en de Giulia Sprint GT coupéversie – ontworpen door Giugiaro voor Bertone – wil Alfa Romeo een jonger, nieuwer publiek aantrekken dat graag een briljante, exclusieve auto wil, zonder buitensporige aanschaf- en exploitatiekosten. Op 26 september 1966 werd in Balocco daarom de GT 1300 Junior onthuld. Ondanks het ontbreken van de naam ‘Giulia’ was hij de leider van een nieuwe Alfa Romeo-generatie. De belangrijkste mechanische variant is de toepassing van de 1.290 cc-motor met dubbele nokkenas, die 89 pk levert voor een topsnelheid van meer dan 170 km/u. De carrosserie is ook bijgewerkt met een speciale en jeugdigere afwerking. Met een verkoop van meer dan 92.000 exemplaren werd de GT 1300 Junior al snel de bestseller in het assortiment en een waar statussymbool van zijn tijd.