Alfa Romeo Brera – alles wat je moet weten
Geleverd als GT Coupé en als cabriolet onder de naam Alfa Romeo Spider
De Alfa Romeo Brera is de opvolger van de Alfa GTV. In 2002 werd een concept getoond op de autoshow in Genève en in 2005 is de Brera in productie genomen.
De conceptversie van de Alfa Romeo Brera is ontworpen door Giorgetto Giugiaro. Onderstel en motor stamden van de Maserati Spyder. In zijn prille studiefase in 2002 beschikte de Brera dan ook over een V8 van 4,2-liter en 400 pk.
Alfa Romeo Brera als stijlicoon
De Brera is vooral neergezet als een stijlicoon. Zowel de GT Coupé als de open Spider valt op door de brutale koplampunits met drie lampen en daartussenin de hartvormige grille die je ook ziet bij de Alfa 156, Alfa 159 en Alfa 147. Ook in de achterlichtunits van de Brera zie je een drievoudige indeling.
Kort en gedrongen
De Alfa Romeo Brera is een kort en gedrongen model. De lengte bedraagt slechts 4,39 meter, maar hij is wel weer vrij breed met een afmeting van 1,89 meter. De productieversie had dezelfde bodemplaat als de Alfa Romeo 159 maar dan met een kortere wielbasis. Het zorgt ervoor dat er op de twee van elkaar gescheiden stoelen achter in de coupé en cabriolet van de Alfa Romeo Brera niet veel beenruimte is, of beter gezegd niet. Je maakt met volwassen medereizigers dan ook geen vrienden.
Alfa Brera en prijzen
Ook nu, anno 2022, is de Brera nog steeds een fraaie verschijning. Het design is beslist tijdloos te noemen. Dat is eigenlijk al onderkend bij de marktintroductie in 2005. In januari 2006 is de vormgeving bekroond met de European Automotive Design Award.
Cockpitvorm, alcantara en leer
Het interieur van de Alfa Romeo Brera straalt comfort uit door afwerking in deels alcantara. Menig koper vinkte de optionele fraaie lederen bekleding aan die de kuipvormige stoelen extra uitnodigend maakt. Het dashboard buigt zich als een cockpit rond de bestuurder en in de brede middenconsole bevinden zich een startknop en drie ronde meters voor tankinhoud, motor- en olietemperatuur. Opties waren een voor die tijd vrij groot display en zaken als elektrische stoelverwarming en -verstelling.
Alfa Romeo motordesign
Design zie je ook onder de motorkap. Dat wil zeggen dat Alfa Romeo destijds veel aandacht schonk aan het uiterlijk van het motorblok, met rood geaccentueerde kleppendeksels. Bij de V6 zijn de verchroomde inlaatbuizen een lust voor het oog voor de liefhebbers van motorische schoonheid.
Geen V8, wel V6, viercilinder en vijfcilinder
De productieversie van de Alfa Romeo Brera is uiteindelijk niet met de veelbelovende V8 van Maserati geleverd. Het sportief gelijnde design ging daardoor niet gepaard met verpletterende prestaties. Mede doordat de auto nogal zwaar was. De Brera is als JTS geleverd met 2,2-liter viercilindermotor van 185 pk of met een 3,2-liter V6 van 260 pk. Later kwam er een 2,4-liter JTDM vijfcilinder dieselmotor bij van 200 pk en er is nog een 1.750 cc viercilinder met turbo geïntroduceerd van 200 pk.
Brera met voor- en vierwielaandrijving
Voor alle motorvarianten was in plaats van de standaard handgeschakelde zesbak te kiezen voor een automaat. Alleen de Alfa Romeo Brera V6 was de enige versie met vierwielaandrijving, alle andere beschikten over voorwielaandrijving.
Alfa Romeo Brera occasion
In Nederland zijn niet veel Alfa Romeo’s Brera verkocht. Als occasion zul je er niet veel vinden, maar als je er een spot dan is die meestal nog in goede staat. Dat geldt zeker voor het uiterlijk. De Brera stamt uit een modelgeneratie waarvoor Alfa Romeo meer heeft gefocust op kwaliteit. Wellicht dat daardoor het gewicht van deze GT 2+2 Coupé en van de Spider hoger lagen dan concurrenten uit die tijd.