achtergrondafbeelding
Lightyear One

Zonnecelauto van Lightyear gaat 119.000 euro kosten

Auto bestellen al mogelijk, aanbetaling vereist

4 jul 2017, 16:20  •  Autonieuws, Lifestyle, Lifestyle & Fun, Tech  •  Door
AutoRAI.nl AutoRAI.nl logo

Het kersverse Nederlandse automerk Lightyear heeft de orderboeken van de zonnecelauto Lightyear One geopend. De veelbelovende, vierpersoons auto gaat 119.000 euro kosten, exclusief belastingen. Wie een exemplaar wil bestellen, kan dat al doen. Een aanbetaling van 19.000 euro is dan vereist.

2019

Lightyear produceert allereerst 10 Signature-auto’s, zo is het plan. De productie van die auto’s moet in 2019 starten. Vervolgens hoopt Lightyear in 2020 nog eens honderd extra auto’s te produceren. De auto’s worden verkocht in Europa en de Verenigde Staten.

Zonnepanelen

De Lightyear One, ontworpen met de hulp van een nog nader te noemen Italiaans designbureau, heeft op het dak diverse zonnepanelen waarmee energie wordt opgewekt voor de elektromotoren. Volgens het bedrijf kan er 400 tot 800 kilometer op een volle acculading worden afgelegd.

Constante energiefactor

De Lightyear One is niets minder dan een veelbelovend project waarvan iedereen hoopt dat het zal slagen. Rijden op zonne-energie is namelijk nog altijd schoner dan rijden op waterstof of elektriciteit opgewekt bij kolencentrales. De zon is een constante energiefactor, al laat de zon zich natuurlijk in sommige streken vaker zien dan in andere streken. Lightyear doet een schatting hoeveel kilometers er op jaarbasis op zonne-energie gereden kunnen worden.

Amsterdam: 10.000 km

Parijs: 11.000 km

Madrid: 17.000 km

Los Angeles: 19.000 km

Chicago: 14.000 km

Houston:16.000 km

New York: 14.000 km

Washington: 15.000 km

Honolulu: 20.000 km

U.S. Virgin Islands: 21.000 km

Op diverse manieren laden

Als de zon niet schijnt en de batterij leeg is, dan kan de batterij ook opgeladen worden via een huishoudelijk stopcontact, een standaard oplaadpunt en bij snellaadstations. Bij een huishoudelijk stopcontact heb je na één uur laden 40 kilometer range. Bij een 75 kW-snellader is dat na één uur 850 kilometer. En als de zon tijdens het rijden schijnt, laadt het accupakket natuurlijk ook weer bij. De zon fungeert dus als een soort range-extender.

In onderstaande video legt Lex Hoefsloot, CEO van Lightyear, de veelbelovende plannen uit.

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.